%0 Journal Article %T گونه‌شناسی مسائل در اقتصادِ "فرهنگ، هنر و رسانه" %J دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی %I شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی %Z 2423-7124 %A پیغامی, عادل %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 1 %N 1 %P 9-42 %! گونه‌شناسی مسائل در اقتصادِ "فرهنگ، هنر و رسانه" %K اقتصاد فرهنگ %K ‌ کالای فرهنگی %K صنایع فرهنگی %K ‌ اقتصاد فرهنگی %R %X اقتصاد و فرهنگ از دیرباز دو عرصه درهم‌تنیده و مؤثر بر یکدیگر بوده و خواهند بود، به نحوی که سیاست‌گذاری و اقدام در هیچ‌یک از این دو بدون رعایت لوازم دیگری ممکن نیست و حتی هرگونه بی‌توجهی به هر کدام از آن‌ها تبعات و نتایجی منفی نسبت به هر دو در بر خواهد داشت. متأسفانه در کشور ما نیز پیش و پس از انقلاب، چه در ابعاد تئوریک و چه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های عملی،‌ آن‌گونه که باید و شاید توجهی به این تلاقی و تعاطی نشده است و دانش مصرح یا ضمنی انباشته‌ای نیز در این زمینه شکل نیافته است. به همین سبب می‌توان در ضمن و ورای اغلب مشکلات اقتصادی و فرهنگی، بی‌توجهی به پیش‌زمینه‌های دیگری و عدم استفاده از ابزارهای مزبور را دید. بر این اساس، در این مقاله سعی شده تا با مروری جامع و روشمند بر گستره مسائل مرتبط با تعامل بین دو عرصه اقتصاد و فرهنگ،‌ ضمن تأکید بر مقوله «اقتصاد فرهنگ» و اهمیت آن در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و دستیابی به نتایج فرهنگی مطلوب، ابعاد علمی و دلالت‌های عملی این تلاقی را تبیین کنیم و فهرستی از زمینه‌های تأثیرگذار مهم را برای نخبگان عرصه فرهنگ و اقتصاد به تصویر بکشیم.   %U https://www.jrcp.ir/article_12990_c1f176fec5013e52f383ae715f1438ec.pdf