ORIGINAL_ARTICLE
شکل گیری ارتباطات انسانی در ساحتی فرامادی
حکمت متعالیه این ظرفیت را دارد که علوم انسانی هر یک به نوعی از آن بهره گیرند. ارتباطات نیز به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی، میتواند برخی گزارههای خود را با استفاده از حکمت متعالیه غنا بخشد. پرسش اصلی تحقیق حاضر آن است که از منظر حکمت متعالیه، در ارتباطات میان انسانها چه رخ میدهد؟ برای نیل به پاسخ از روش دلالت پژوهی نظاممند استفاده شده است؛ بدین نحو که ابتدا ارتباطات در قالب سه بخش «ادراک معنا»، «انتقال پیام» و «دریافت معنا» صورتبندی شده است و سپس دلالتهای حکمت متعالیه در هر بخش مورد مطالعه قرار گرفته است. بنا بر یافتههای تحقیق، غالب ارتباطگران برای ادراک یک معنای حقیقی جزئی یا کلی، نیازمند عقل فعال هستند و غالب مخاطبان نیز برای دریافت معنای حقیقی مقصود ارتباطگر، به عقل فعال وابسته هستند. عقل فعال به موجود مجردی اطلاق میشود که در طول اراده الهی، خلق و تدبیر جهان مادی (نقش هستیشناختی) و نیز افاضه علوم (نقش معرفتشناختی) را بر عهده دارد. هر چقدر طرفین ارتباط، ظرفیت دریافت فیض بیشتری از عقل فعال را داشته باشند، ارتباط کاملتری بین دو انسان شکل میگیرد. بنابراین، در صورت رخ دادن شکست در ارتباطات، در کنار بررسی عوامل مادی، باید احتمال عدم ارتباط مخاطب با عقل فعال را نیز در نظر داشت ...
https://www.jrcp.ir/article_81065_7547128826aa4a5b2d6775e5384f5118.pdf
2018-12-22
7
24
ارتباطات
عقل فعال
حکمت متعالیه
ارتباطات متعالیه
حمید
پارسانیا
a@b.com
1
استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
نعمت الله
کرم اللهی
a@a.com
2
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
مجید
مبینی مقدس
majid.mobini@gmail.com
3
دانشجوی دکتری فرهنگ وا رتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
LEAD_AUTHOR
قرآن مجید
1
ابن خلکان، شمس الدین(بیتا)، وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان، کتابخانه آنلاین مدرسه فقاهت.
2
ابن سینا، حسین بن عبدالله(۱۴۲۵)، مجربات ابن سینا الروحانیه، بیروت: موسسه النور للمطبوعات.
3
ابن سینا، حسین بن عبدالله(۱۳۵۲)، معراج نامه، رشت.
4
انصاری شیرازی، یحیی(۱۳۸۷)، درس شرح منظومه حکیم متاله حاج ملاهادی سبزواری، قم: بوستان کتاب.
5
جوادی آملی، عبدالله(۱۳۹۰)، تحریر تمهید القواعد، تحقیق حمید پارسانیا، قم: اسراء.
6
_____ (۱۳۸۲)، رحیق مختوم، قم: اسراء.
7
حسنزاده آملی، حسن(۱۳۹۳)، هزار و یک کلمه، قم: بوستان کتاب.
8
خامنهای، سیدمحمد(۱۳۸۳)، حکمت متعالیه و ملاصدرا، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
9
داناییفرد، حسن(۱۳۹۵)، «روششناسی مطالعات دلالت پژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیانها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا»، روششناسی علوم انسانی، ش 86، صص 39-72.
10
سبزواری، ملاهادی(۱۳۷۹)، شرح منظومه، تهران: ناب.
11
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(۱۹۸۱)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة (اسفار)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
12
عبودیت، عبدالرسول(۱۳۹۳)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، تهران: سمت.
13
فیسک، جان(۱۳۸۸)، درآمدی بر مطالعات ارتباطی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
14
محسنیان راد، مهدی(۱۳۹۵)، ارتباط شناسی، ویرایش دوم، تهران: سروش.
15
محسنیان راد، مهدی(۱۳۹۲)، ارتباطات انسانی، تهران: سمت.
16
مصباح یزدی، محمدتقی(۱۳۸۲)، آموزش فلسفه، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
17
مطهری، مرتضی(۱۳۸۸)، مجموعه آثار، تهران: صدرا.
18
هال، استوارت(۱۳۸۲)، رمزگذاری و رمزگشایی، در مطالعات فرهنگی (مجموعه مقالات)؛ ویراسته سایمون دیورینگ، ترجمه نیما ملکمحمدی و شهریار وقفیپور، تهران: تلخون.
19
یزدانپناه، سید یدالله(۱۳۹۱)، مبانی و اصول عرفان نظری، ویراسته سید عطاء انزلی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
20
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی مبانی ارزشی سیاستپردازی در حوزة عفاف و حجاب
سیاستها به طور کلّی از مجموعه متنوعی از مبانی فلسفی، فقهی، حقوقی، ارزشی و ایدئولوژیک تغذیه میشوند که این مقاله از میان انواع گوناگون مبانی، بر مبانی ارزشی تمرکز دارد. مبانی ارزشی پذیرفتهشده از سوی سیاستپژوهان و سیاستگذاران به گونهای اجتنابناپذیر در جریان سیاستپردازی و سیاستگذاری دخالت میکنند، گرچه به آنها تصریح یا حتی التفات نشود. این مقاله با رویکردی عقلانی – اجتهادی به بازخوانی مهمترین مبانی ارزشی مؤثر بر سیاستپردازی عفاف و حجاب پرداخته است. بر اساس نتائج تحقیق، نظام اسلامی باید سیاستهای خود در زمینة عفاف و حجاب را بر مجموعهای از مبانی ارزشی استوار سازد که در چهار محور خلاصه میشوند: مبانی فقهی (شامل تکالیف فردی در زمینههای پوشش، نگاه به جنس مخالف و سایر روابط زن و مرد و تکالیف اجتماعی در سه حوزة تعلیم و تربیت، حمایت و نظارت)، مبانی حقوقی (شامل حق آزادی، حق کرامت انسانی، حق حریم خصوصی و تلفیق حقگرایی و وظیفهگرایی)، چارچوب مرجع ارزشگذاری و نظریة جنسی.
https://www.jrcp.ir/article_96420_e1acdc160f669735fb72926bec8826b5.pdf
2018-12-22
25
50
سیاستگذاری فرهنگی
روش سیاستپردازی
سیاستپژوهی دینی
عفاف و حجاب
حسین
بستان (نجفی)
hbostan@rihu.ac.ir
1
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
احسائى، ابن ابىجمهور (1405ق.). عوالی اللئالی العزیزیه، (4 جلد)، قم: دار سیدالشهداء للنشر.
2
امام خمینی، سید روحالله (1389). صحیفه امام، (22 جلد)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
3
امام خمینی، سید روحالله (1381ق). المکاسب المحرّمه، قم: [بینا].
4
بحرانى، محمدسند (1426ق.). أسُسُ النظام السیاسی عند الإمامیه، تقریر: سید محمدحسن رضوى و مصطفی اسکندرى، قم: مکتبه فدک.
5
بستان نجفی، طرح پژوهشی فقه عفاف جنسی (در دست اجرا).
6
بستان نجفی، حسین (1390). گامی به سوی علم دینی (2): روش بهرهگیری از متون دینی در علوم اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
7
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1366). تصنیف غررالحکم و دررالکلم، تحقیق: مصطفی درایتی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
8
جوادى آملى، عبدالله (1371). زن در آیینه جلال و جمال، تهران: مرکز نشر فرهنگى رجاء.
9
10.حرّ عاملی، محمد بن الحسن (1409ق.). وسائل الشیعه (30 جلد)، قم: مؤسسه آلالبیت (ع).
10
11.سروش، محمد (1381). آزادی، عقل و ایمان، قم: دبیرخانه مجلس خبرگان، مرکز تحقیقات علمی.
11
12.سروش، محمد (1394). احکام حریم خصوصی بر اساس منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
12
13.سروش، محمد (1393). مبانی حریم خصوصی بر اساس منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران: سمت.
13
14.طباطبایى، سید محمدحسین ([بیتا]). المیزان فى تفسیر القرآن (20 جلد)، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
14
15.کلینی، محمدبنیعقوب (1407ق.). الکافی (8 جلد)، تحقیق: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
15
16.گَرِت، استفانى (1380). جامعهشناسى جنسیت، ترجمه کتایون بقایى، تهران: نشر دیگر.
16
17.متّقی هندى، على بن حسامالدین (1409ق.). کنز العمّال (16 جلد)، بیروت: مؤسسه الرساله.
17
18.مجلسی، محمدباقر (1403ق.). بحار الأنوار، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
18
19.مراغى، سید میرعبدالفتاح (1417ق.). العناوین الفقهیه، (2 جلد)، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
19
20.نجفی، محمدحسن ([بىتا]). جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام (43 جلد)، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
20
21.نورى، میرزا حسین (1408ق.). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، (18 جلد)، بیروت: مؤسسه آلالبیت (ع).
21
- Howlett, Michael; Ramesh, M. and Perl, Anthony (2009). Studying Public Policy: Policy Cycles & Policy Subsystems, Oxford: Oxford University Press.
22
ORIGINAL_ARTICLE
مجازیشدن آسیبهای اجتماعی؛ مسالهها و راهحلهای سیاستی
مجازیشدن همه ساحات زندگی بشری را درنوردیده، بسان بخشی از امر واقع و نه سطحی دومی یا مجازی که بعضا تصور میشود؛ بدین اعتبار مجاز در برابر حقیقت نیست، بلکه مرحلهای از آن است که در آن واقعیت، تنزل مییابد و به نحوی تازه بازتابانده میشود که میتواند مشتمل بر قبض، بسط، تنزیل و توسعه باشد. با چنین فرضی میتوان از دو سو به مسائل برآمده از آسیبهای اجتماعی نگریست: اولی آسیبهای اجتماعی مجازیشدن و دوم مجازیشدن آسیبهای اجتماعی. در صورت اول، مسالههایی پیش از مجازیشدن یا بهطور کلی وجود نداشته یا مبدع آن سایبر است و در صورت دوم میتوان باید بهدنبال نمایش کاربستهای سو/استفاده از سایبر در بسط و توسعه آسیبهای اجتماعی بود. این مطالعه با استفاده از دو روش فراتحلیل و پدیدارشناسی، دادهها موجود و مشاهدات را گردآوری کرده و تلاش داشته در چهار لایه سایبر (کاربر، محتوا، خدمات و زیرساخت)، مسائل عمیق و سطحی ناشی از مجازیشدن آسیبهای اجتماعی در دو سطح نمادها و ارزشها، مورد مطالعه قرار دهد. و نهایتا راهحلهای سیاستیای را به دو شکل خرد-مسالهمحور و راهبرد کلان ارائه دهد.
https://www.jrcp.ir/article_81068_46d171bec89be84248408343b72e5763.pdf
2018-12-22
51
80
فضای مجازی
سیاستگذاری
آسیبهای اجتماعی
فرشاد
مهدی پور
f.mahdipour@gmail.com
1
عضو هیات علمی و رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
LEAD_AUTHOR
آزادفلاح، پرویز(1379)، بنیادهای زیستی - روانی زمینهساز اعتیاد، فصلنامه روانشناسی، پاییز 1379، ش 3، صص 234 - 246.
1
اخوان تفتی، مهناز(1382)، پیامدهای طلاق در گذار از مراحل آن، فصلنامه مطالعات اجتماعی – روانشناختی زنان، زمستان 1382، ش 3، صص 125 - 152.
2
ایمانی، مهدی و خدیجه شیرالی نیا(1394)، نقش کارکرد و فرآیند خانواده در اعتیاد به اینترنت نوجوانان، فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، ش 2، صص 142 - 163.
3
اینترونا، لوکاس(1395)، رویکرد پدیدارشناسانه به اخلاق و تکنولوژی اطلاعات(دانشنامه فلسفه استنفورد 76)، ترجمه: ابوالفضل توکلیشاندیز، تهران: ققنوس.
4
بازرمن، رابرت(1383)، پورنوگرافی کودکان در اینترنت: خیال، واقعیت و کنترل جامعه، ماهنامه سیاحت غرب، آذر 1383، ش 17، صص 67 - 74.
5
بل، دیوید(1383)، سایبراسپیس: مقدمهای بر فرهنگ سیبرنتیک، ترجمه: امید نیکفرجام، تهران: اداره کل پژوهشهای سیما.
6
حسینی (اخلاق)، سیدحسن(1384)، تحلیل جامعهشناختی رابطه اینترنت و اعتیاد به مواد مخدر، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، بهار و تابستان 1384، ش 2-3، صص 1 - 18.
7
داوریاردکانی، رضا(1397)، فلسفه، تکنولوژی و فضای مجازی، مجموعه مقالات همایش بزرگداشت صدرالمتالهین، صص 19 - 25. تهران: بنیاد حکمت صدرا.
8
دونا.م. هوگز(1384)، گردشگری جنسی در اینترنت، ماهنامه سیاحت غرب، مهر 1384، ش27، صص 37 - 42.
9
زرگر، فاطمه و حمیدظاهر نشاط دوست(1386)، بررسی عوامل موثر در بروز طلاق در شهرستان فلاورجان، فصلنامه خانواده پژوهی، پاییز 1386، ش 11، صص 737 - 749.
10
عنایت، حلیمه و دیگران(1392)، بررسی عوامل مؤثر بر طلاق زودهنگام در بین جوانان شهری شهر بوشهر (مقایسه دو گروه افراد طلاقگرفته و متأهل طلاق نگرفته)، فصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، پاییز و زمستان 1392، ش 3، صص 1 - 35.
11
فیض آبادی، سلیمه و زهره خسروی(1388)، سبک دلبستگی و تصور از خدا در میان زنان خواهان طلاق و غیرخواهان طلاق شهرستان کاشان، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، پاییز 1388، ش 3، صص 37 - 54.
12
قریشی، فردین و دیگران(1393)، فهم عوامل طلاق از منظر مردان و زنان در معرض طلاق و طلاق گرفته مطالعه موردی شهر سقز، فصلنامه پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، بهار و تابستان 1393، ش 1، صص 19 - 30.
13
قاسمی، وحید و حکیمه ملک احمدی(1389)، تبیین اعتیاد به اینترنت در بین کاربران کافی نتهای شاهینشهر، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، زمستان 1389، ش 4، صص 51 - 77.
14
سلطانی گردفرامرزی، مهدی و احمد پاکزاد(1395)، بازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران، فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، بهار 1395، ش 33، صص 79 - 107.
15
شواب، کلاوس(1396)، انقلاب صنعتی چهارم، ترجمه: مرتضی شانی، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
16
صادقی فسایی سهیلا و مریم ایثاری(1394)، مطالعه جامعه شناختی سنخ های طلاق، فصلنامه مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)، بهار و تابستان 1394، ش 1، صص 131 - 156.
17
صدری ، محمدرضا(١٣٨٥)، ابعاد حقوقی محیط سایبر در توسعه ملی، تهران : بقعه.
18
عطارزاده، سعید و علیرضا نجفی(1391)، بررسی عوامل مؤثر بر هرزهنگاری در فضای مجازی و نقش پلیس در پیشگیری و مقابله با آن، فصلنامه پژوهشهای اطلاعاتی و جنایی، زمستان 1391، ش 4، صص 95 - 116.
19
کریمی، یوسف و دیگران(1395)، مطالعه بسترهای طلاق در افراد مطلقه: پژوهشی پدیدارشناسانه، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، زمستان 1395، ش 25، صص 191 - 210.
20
محسنیان، محمد و دیگران(1386)، رابطه میان تمایزیافتگی خود و هوش هیجانی از متقاضیان طلاق، فصلنامه خانوادهپژوهی، زمستان 1386، ش 12، صص 827 - 837.
21
ملک احمدی، حکیمه و اعظم جعفریان(1390)، آسیبشناسی اعتیاد به اینترنت (مطالعه موردی: شاهین شهر اصفهان)، فصلنامه جامعه شناسی تاریخی، پاییز و زمستان 1390، ش 2، صص93 - 116.
22
منطقی، مرتضی و مصطفی بلقانآبادی(١٣٨٩)، تحلیل محتوای اتاقهای گپ اینترنتی چت روم های ایرانی، فصلنامه علمی پژوهشی در سلامت روانشناختی، ش2، ص 73 - 85 .
23
مهدیپور، فرشاد،(1396)، ما و مسائل فضای مجازی، تهران: سروش.
24
نوابخش، مهرداد و دیگران(1394)، بررسی نشانگان اجتماعی گذار و طلاق، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، بهار 1394، ش 67، صص 125 - 156.
25
ورنون، مارک(1396)، زندگی خوب، 30 گام فلسفی، تهران: نشر نو.
26
هنرپروران، نازنین و ژاله رفاهی(١٣٨٥)، زنان و پیامدهای روانشناختی چت و دوستیابیهای اینترنتی، مجموع مقالات همایش زنان اینترنت در هزاره سوم، تهران: دفتر امور زنان سپاه.
27
گروه تحقیقات مدیا اسکوپ(1385)، تأثیر رسانهها بر رفتارهای جنسی جوانان، ماهنامه سیاحت غرب، آبان 1385، ش 40. صص 54 - 57.
28
The Global Gender Gap Report(2015), http://reports.weforum.org.
29
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی مولفههای موثر بر جایگاهیابی استعدادها؛ مطالعه ای اقدام پژوهانه در یک سازمان فرهنگی
محیط پرتلاطم فرهنگی، سازمانهای وظیفه محور این عرصه را به تغییر آهنگ به سمت رویکرد "مساله محوری" واداشته است. بررسی اینکه در جامعه امروز چه فهرستی از مسائل اساسی فرهنگی وجود دارد و تشخیص اینکه مزیت نسبی هر سازمان فرهنگی در کجاست و چه بخشی از این مسائل را باید عهده دار شود، مساله محوری نامیده می شود. آنچه که در این رویکرد اهمیت ویژهای مییابد شناسایی و بکارگیری استعدادها بعنوان سرمایه های انسانی ویژه در ﻣﺸﺎﻏﻞ ﮐﻠﯿﺪی سازمان است که دقیقا محل تمرکز مدیریت استعداد است. براین اساس باید مشاغل کلیدی سازمان شناسایی شده و تحت پوشش برنامه های مدیریت استعداد قرار گیرند. در این تحقیق، راهبرد مدیریت استعداد، بهمنزله اقدامها و فرایندهایی است که دربرگیرنده تعریف متناوب مشاغل کلیدی و راهبردی، تدوین نوعی مخزن استعداد جامع از شاغلان با قابلیتها، توانمندیها و عملکرد بالا برای پرکردن مشاغل مذکور و تدوین نوعی «معماری متمایز منابع انسانی» برای تسهیل روند پرکردن پستها و مشاغل کلیدی با شاغلان کلیدی است. هدف این پژوهش، تعیین و رتبه بندی مولفههای موثر بر جایگاه یابی استعدادها در ساختار یک سازمان فرهنگی می باشد. تحقیق حاضر به روش کیفی اقدامپژوهی، طی بازه دو سال صورت گرفته است. رتبه بندی و وزن دهی مولفه ها با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. براین اساس ده مولفه (ارشدیت، نقشآفرینی موثر در تحقق اهداف، توان راهبری، توان اخلالگری، صلاحیت تخصصی منحصربفرد، افقگشایی، ارزشآفرینی علمی، برنامهای بودن، مجاورت با مرکز قدرت، تعاملمحوری) به ترتیب اولویت، موثر بر جایگاهیابی استعدادها در سازمان فرهنگی مورد مطالعه شناخته شدهاند.
https://www.jrcp.ir/article_81066_bd905288413ad16aa69ca9361ea72479.pdf
2018-12-22
81
108
استعداد
جایگاه یابی
ساختار
سازمان فرهنگی
اقدام پژوهی
جواد
محمدصالحی
jmsalehi@ut.ac.ir
1
کارشناسی ارشد، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، تهران، ایران.
AUTHOR
مرتضی
سلطانی
mortezasoltanee@ut.ac.ir
2
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
پرکان
h.parkan@isca.ac.ir
3
دانشجوی دکترا، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)، قم، ایران.
AUTHOR
آذر، عادل، الوانی، سیدمهدی و دانایی فرد، حسن(1383)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار-اشراقی، چ1.
1
ارت رایت، راجر(1387)، مدیریت استعداد: نگاهی نو به توسعه سرمایه انسانی، مترجمان: علی محمد گودرزی و سیدجمال حسینی، تهران: رسا، چ1.
2
ﺍﻭﻟﺮﻳﺶ، ﺩﻳﻮ، ﻭﻳﻦ ﺑﺮﺍﻙ ﺑﻨﻚ(1388)، ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰﻫﺎﻯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ: ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ، مترجمان: ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺑﻴﻨﺶ ﻭ ﺍﻓﺸﻴﻦ ﺩﺑﻴﺮﻯ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺳﺮﺁﻣﺪ، چ1.
3
بیاﺕ، ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﻤﯿﺪ، ﻣﺤﻤﺪﺩﯾﻨﯽ، ﻣﺤﺴﻦ، ﺻﺎﺩﻗﯽ، ﻣﺠﯿﺪ و ﺣﯿﺪﺭﯼ ﺩﻟﮕﺮﻡ، ﻣﺤﻤﺪﻣﻬﺪﯼ(1395)، بررسی ویژگیهای استعدادی فرماندهان نظامی از منظر قرآن کریم، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ، ش 61، صص 186-161.
4
رابینز، استفن(1388)، تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمان، مترجمان: سیدمهدی الوانی، حسن دانایی فرد، تهران: صفار، چ 26.
5
رضاییان، علی، فرزانه سلطانی(1388)، عرفی مدل جامع و سیستمی مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان صنعت نفت، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، ش 8، صص 49-7.
6
زینالدین بیدمشکی، زهره، عدلی، فریبا ، وزیری، مژده(1393)، مقایسه وضعیت موجود جانشین پروری و مدیریت استعداد با وضعیت مطلوب آن در نظام آموزش، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش 2، پیاپی (72)، ص72-51.
7
جواهری زاده، ابراهیم، قلی پور، آرین و طهماسبی، رضا(1391)، مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی، پژوهشهای مدیریت عمومی، ش 17، ص26-5.
8
جواهریزاده، ابراهیم، مقیمی، سیدمحمد، قلی پور، آرین و طهماسبی رضا(1393)، مدیریت استعدادهای سازمانی: شناسایی شاخصها و ویژگیهای کارکنان کلیدی، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، ش2، ص171-149.
9
حسینی، ابوالحسن(1389)، طراحی و تبیین مدل مدیریت استعداد برای سازمانهای دولتی ایران، رساله دکتری دانشگاه شهید بهشتی.
10
سلطانی، مرتضی، حاجی کریمی، عباسعلی(1390)، بررسی و تحلیل عوامل سنجش مدیریت استعداد (مطالعه موردی صنعت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی ایران)، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﯽ، ش23، ص116-95.
11
ﻃﻬﻤﺎﺳﺒﯽ، ﺭﺿﺎ، ﻫﺎﺷﻢ ﻧﯿﺎ، ﺷﻬﺮﺍﻡ، ﻋﻠﯽﺟﺒﺎﺭﯼ،ﺣﻤﯿﺪ و ﺧﺮﺍﺳﺎﻧﯽ ﻋﻠﯽﺭﺿﺎ(1392)، تدوین شاخصهای شناسایی استعدادها در مشاغل استراتژیک شرکت ساپکو، فصلنامه ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ش 20، ص120-97.
12
ﻋﺎﻣﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﯽ، ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ، ﺣﺴﻦ، ﮐﺎﻣﻠﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮﺍﺩ، ﺍﻣﯿﻦ ﺻﺎﺭﻣﯽ، ﻧﻮﺫﺭ(1396)، شاخصهای کارکنان کلیدی مستعد فرماندهی و مدیریت در ناجا، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺩﺭ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ، ش 2، ص 184-141.
13
فالمر، رابرت، جی، کانگر(1387)، استعدادیابی و جانشین پروری: رویکردها و روشهای پرورش مدیران در شرکتهای پیشرو جهان، ترجمه: بهزاد ابوالعلایی، تهران: سرآمد، چ 1.
14
مبینی دهکردی، علی، طهماسب کاظمی، بهروز(1392)، مدل راهبردی استعدادها: جستاری در رویکردها، مسائل و مؤلفهها، راهبرد فرهنگ، دوره 6، ش 22، ص 134-105.
15
Armestrang, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practices, 10th edition. London: Kogan Page.
16
Areiqat, A. Y.; Abdelhadi, T. & Al-Tarawneh, H. A. (2010). Talent Management as a Strategic Practice of Human Resources Management to Improve Human Performance, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research In Business. Belleville. Vol. 2, Iss. 2
17
Bethke-Langenegger, P. Mahler, P. & Staffelbach, B. (2012). Effectiveness of Talent Management Strategies in Swiss Companies. Lehrstuhl Human Resource Management, Nr. 16
18
Bhatnagar, Jyotsna. (2007). Talent management strategy of employee engagement in Indian ITES employees: key to retention: Emerald Group, Employee Relations, Vol. 29 No. 6, pp. 640-663
19
Boudreau, J. W., & Ramstad, P. M. (2005). Talentship, talent segmentation, and sustainability: A new HR decision science paradigm for a new strategy definition. Human Resource Management, 42, 129– 136.
20
Buckingham M. & Vosburgh R. (2001). The 21st century human resources function: It’s the talent, stupid! , Human Resource Planning, 24(4): 17–23.
21
Cappelli, Peter (2004). Talent Management in the 21st Century: Singapore Management University.
22
Cheese, P., Thomas, R. J., & Craig, E. (2008). The talent powered organization. UK: Kogan Page.
23
CIPD (2006b), Talent Management, Understanding the Dimensions, CIPD, London. )Corporate Institute of Personnel and Development (
24
Collings, D; Mellahi, K. (2009). “Strategic Talent Management: A review and research agenda”. Human Resource Management Review, 19, 304-313.
25
Creelman, D. (2004): Return on investment in Talent Management: Measures you can put to work right now, Human Capital Institute Position Paper
26
D'Annunzio-Green, N, (2008) "Managing the talent management pipeline: Towards a greater understanding of senior managers' perspectives in the hospitality and tourism sector", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 20 Iss: 7, pp.807 – 819.
27
Duttagupta, R. (2005). Identifying and managing your assets: Talent management, Pricewaterhouse Coopers, London
28
Gagne, F. (2007). Ten Commandments for academic talent development. Gifted Child Quarterly, 51(2), 93-118.
29
Gay, M., & Sims, D. (2009). Building tomorrow's talent. Translated by Jazany, N., Tehran: Saramad Publication (in Persian).
30
Hansen, A. N. (2009). Employee Engagement: Interpersonal leadership Predictors and Identification. In partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Colorado State University Fort Collins, Colorado.
31
Hersy, P., & Blanchard, K. (1997). Management of organization behavior, Translated by Ali Alagheband, Tehran: Amir Kabir Publications.
32
Hirsh, W. (2008). Succession planning demystified IES report 372, Institute for Employment Studied.
33
Huselid, M. A., Beatty, R. W., & Becker, B. E. (2005). ‘A players’ or ‘A positions’? The strategic logic of workforce management”, Harvard Business Review, December.
34
Iles, P. Chuai, X. Preece, D. (2010). Talent Management and HRM in Multinational Companies in Beijing: Definitions, Differences and Drivers. Journal of World Business, vol.45 , pp. 180-184.
35
Ingham, J. (2006). "Closing the talent management gap", Strategic HR Review", Melcrum Publishig Ltd.
36
Jericó, P. (2001). La gestión del talento: Enfoque conceptual y empírico. Boletín de Estudios Económicos, LVI (174), 423 - 441.
37
Laff, M. (2006). "Talent Management from hire to retire", T+D: November.
38
Loftus, P. (2007). "Tackle talent management to achieve high performance", Plant Engineering.
39
Lewis. Robert E; Robert J. Heckman. (2006). “Talent management: A critical review”. Human Resource Management Review, 16,139-154.
40
Michaels, E., Handfield- J. H., Axelrod, B. (2001). The war for talent. Boston, MA: Harvard Business School Press.
41
Mucha, R. T. (2004). The Art and Science of Talent management, Organizational Development Journal: vol. 22, iss. 4
42
Ooi Ch. S. (2010). Surviving the War for Talent in Asia Hoe Innovation Can Help. United States: International Business Machines Corporation.
43
Phillips, D. R.; Roper, K. O. (2009). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate 11(1), pp.7–16.
44
Rothwell, W. (2002). Putting success into your succession planning. Journal of Business Strategy, 23(3), 32.
45
Sandra Watson (2008). Where are we now?A review of management developmentissues in the hospitality and tourism sector, International journal of contemporary hospitality management, Vol. 20 No. 7, 2008, PP. 758-780.
46
Schweyer, A. (2004). Talent Management Systems, Best Practices in Solutions for Recruitment, Retention and Workforce Planning, Wiley, New York, NY.
47
Silzer, Robert F. & Dowell, Ben E. (2010). Strategy-Driven Talent Management: A Leadership Imperative, 1st ed, The Professional Practice Series. San Francisco: Jossey-Bass.
48
Tansely, C., Harris, L., Stewart, J., & Turner, P. (2006). Talent management understanding the dimensions. London: Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD).
49
Tansely, C., Harris, L., Stewart, J., & Turner, P. (2007). Talent management: strategices, policies and practices. London: Chartered Institute of Personnel and Development.
50
Tansley, C. (2011). What Do We Mean by the Term “Talent” in Talent Management? Industrial and Commercial Training, 43(5). Pp. 266- 274.
51
Tulgan, B. (1996). Managing Generation X. Capstone. Oxford.
52
Ulrich, D., & Smallwood, N. (2012). What is Talent? The RBL Group.
53
Wellins, R. S., Smith, A. B., & Rogers, R. W. (2006). The CEO’s guide to talent management: Building a global leadership pipeline. Pittsburgh, PA: Development Dimensions International.
54
Williams, A. M. (2000). Perceptual skill in soccer: Implications for talent identification and development. Journal of sports sciences, 18(9), 737-750.
55
ORIGINAL_ARTICLE
دلالتهای روندهای آینده اینترنت در سیاستهای تبلیغ دین در فضای مجازی
اینترنت، فضای مجازی و زندگی در عصر ارتباطات و اطلاعات عرصه هایی هستند که آمیخته با تحولات سریع، گسترده، عمیق و انفجاری هستند. در این فضا بدون نگاه به آینده و تحولات آن، اتخاذ راهبرد صحیح امکان پذیر نیست. فضای مجازی با توجه به روند تحولاتی مانند رشد قابلیت هوش مصنوعی، شخصیشدن هرچه بیشتر محتوا، رشد کلان دادهها، ظهور چتباتها (نرمافزارهای تحت پیام-رسانها)، اهمیت روزافزون تجربه کاربری، دغدغه اثرگذار حفظ حریم خصوصی و حفظ امنیت ملی کشورها، آیندهای متفاوت را در پیش دارد. اینترنت اشیاء در آینده ماهیتی متفاوت از اینترنت را به نمایش میگذارد و به همراه فناوریهای واقعیت افزوده، زندگی واقعی را به زندگی مجازی پیوند زده و آنها را در هم میآمیزد. همه این تحولات نشانه هایی برای تحولی عظیم در «عصر همگراییها» است. در این فضا برای تبلیغ دین در فضای مجازی، راهبردِ پیامرسانی دینی کفایت نمی کند و اتخاذ راهبرد «ساخت فضای زیست دینی در دنیای دیجیتالی» لازم است.
https://www.jrcp.ir/article_96421_89a8c8d686ecf8b4af0bb981b72b3cad.pdf
2018-12-22
109
134
فضای مجازی
اینترنت
آینده
روند
همگرایی
احمد
کوهی
ahmadkuhi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
محمد مهدی
ذوالفقار زاده
zolfaghar@ut.ac.ir
2
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
پاستر، مارک(1377)، عصر دوم رسانهها, ترجمه غلامحسین صالحیار, تهران: مؤسسه ایران.
1
پایا، علی. و کلانتری نژاد، نقاد(1389)، ارزیابی فلسفی و دلالتهای سیاستگذارانه تأثیرات چهارمین موج توسعه علمی و فناورانه بر فرهنگ و جامعه: ملاحظاتی از دیدگاه عقلانیت نقاد. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری, (4), 33–52.
2
پدرام, عبدالرحیم؛ احمدیان, مهدی(1394), آموزهها و آزمودههای آیندهپژوهی. تهران: موسسه افق آینده پژوهی راهبردی.
3
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات(2017, ژانویه 3)، طرح اینترنت اشیا، گرفته شده در, از http://www.webcitation.org/6nF93DnmJ
4
تولایی, روح الله (1393),. آینده پژوهی، روندهای خدمات فضای مجازی ایران در فرایند تکنولوژیک جهانی شدن با روش دلفی. فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن, مرکز ملی مطالعات جهانی شدن, چهاردهم(17).
5
دانشنامه آینده پژوهی(1389)، (جج. 1-2, ج. 2). تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی- موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
6
دیتور, جیمز(1386), آینده پژوهی به عنوان دانشی کاربردی. در عقیل ملکی فر, ابراهیمی, وحید وحیدی مطلق (مترجمین), نواندیشی برای هزاره نوین: مفاهیم، روشها و ایدههای آینده پژوهی. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
7
ساداتی، سیدنصرالله؛ و کوهی، احمد (1392), بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر استفاده از رسانههای سنتی. پژوهشهای ارتباطی, 76(20), 65–86.
8
کونگ، لوسی(1389), مدیریت راهبردی در رسانه؛ از نظریه تا اجرا. ترجمه: علی اکبر فرهنگی, عبدالله قراگوزلو, و مهدی خطیب زاده, تهران: دانژه.
9
وضعیت ایران در جدیدترین رتبهبندی اینترنت/جایگاه ۱۰۳ بین ۱۹۱ کشور. (2016, سپتامبر 22). خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. text, . Retrieved نوامبر 12, 2016, از http://www.mehrnews.com/news/3775292/وضعیت-ایران-در-جدیدترین-رتبه-بندی-اینترنت-جایگاه-۱۰۳-بین-۱۹۱
10
هیلز, مت (۱۳۹۰), فرهنگ مشارکت: تحرک، تعامل و هویت. در فرهنگهای دیجیتال: درک رسانههای جدید (اول., ص ۲۳۶-۲۷۰), ترجمه م.وحدانی, تهران: ساقی.
11
Anderson, Janna Quitney, & Rainie, Lee (2012), Big Data: Experts say new forms of information analysis will help people be more nimble and adaptive, but worry over humans’ capacity to understand and use these new tools well. the future of the Internet. Washington, D.C: Pew Research Center’s Internet & American Life Project.
12
Bellini, heather, chen, wei, & sugiyama, masaru(2016), Virtual and augmented reality: Understanding the race for the next computing platform (exerpt). profiles in innovation. U.S.A: Goldman Sachs Group, Inc.
13
Dimaggio, P.Hargittai; E. Newman; W.R.and Robinson ,J.P (2001), Social implications of internet. Annual review sociology, vol. 27, pp. 307-336. New York:Cambridge University Press.
14
Jenkins, Henry(2004), The Cultural Logic of Media Convergence. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 33–43. doi:10.1177/1367877904040603
15
Kelly, Kevin(2016), The Inevitable: Understanding the 12 Technological Forces That Will Shape Our Future (1st edition.). New York, New York: Viking.
16
Livingstone, Sonia(2003), The Changing Nature of Audiences: From the Mass Audience to the Interactive Media User. A Companion to Media Studies (pp. 337–359).
17
Mega-Trends(2017, May 2), trendone.com. Retrieved July 24, 2017, from https://www.trendone.com/en/trend-universe/mega-trends.html
18
McQuail, Denis(2010), McQuail’s Mass Communication Theory. (سعید شاهحسینی, Trans.). SAGE Publications Ltd.
19
Inayatullah, Sohel(2009), Global Transformations and World Futures - II. EOLSS Publications.
20
Pariser, Eli(2012), The Filter Bubble: How the New Personalized Web Is Changing What We Read and How We Think (Reprint edition). Penguin Books.
21
Rainie, Lee, & Anderson, Janna(2014, 31 Des), What will digital life look like in 2025? Highlights from our reports. Pew Research Center. Available at https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/9/2014/12/PI_FutureofPrivacy_1218141.pdf
22
Simpson, John Andrew, & Weiner, Edmund SC(2003), The Oxford english dictionary (V.2). Clarendon Press Oxford.
23
TrendOne(2010), Media Evolution. trendone 2010. Germany: TrendOne.
24
Weissberger, Alan(2014, 24May), Are the Internet of Things (IoT) & Internet of Everything (IoE) the Same Thing? The Viodi View. Retrieved 8 Jan 2017, from http://viodi.com/2014/05/23/are-the-internet-of-things-iot-internet-of-everything-iot-the-same-thing/
25
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل رسانه ای موثر بر ترویج فرهنگ وقف
فرهنگ وقف همانند سایر موضوعات فرهنگی ،دینی،اجتماعی واقتصادی برای ورود به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر ،نیازمند تشریح ،تبلیغ ،بستر سازی، و شرایط اجرایی مناسب است .لذا هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر رسانه ای بر ترویج فرهنگ وقف بود. بدین منظور مؤلفههای رسانه ایی شامل ابعاد خبری، همبستگی ، آموزشی، سرگرمی و تفریح و جمعیت شناختی مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی بوده و نمونه آماری پژوهش 50 نفر از مدیران اوقاف شهر اصفهان بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور سنجش روایی محتوایی و صوری پرسش نامه از روش قضاوت متخصصین استفاده شد و به منظور برآورد پایایی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده و ضریب پایایی 85/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری spss در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصههای آماری مانند: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون tتک متغیره، آزمون آنوا و آزمون کروسکال والیس، استفاده شد. نتایج نشان داد که بعد آموزشی با میانگین 3.34 و بعد خبری با میانگین3.17 بیشترین تأثیر و بعد همبستگی با میانگین 2.33 وبعد سرگرمی و تفریح با میانگین 1.16 کمترین تأثیر را داشتند. بر حسب عوامل دموگرافیک نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین نمرات مؤلفههای رسانه بر حسب سن تحصیلات وجنس تفاوت معناداری وجود ندارد.
https://www.jrcp.ir/article_81069_b53f36dc2e58331439f37c9c880c749d.pdf
2018-12-22
135
164
وقف
رسانه
فرهنگ
بقاع متبرکه
مهدی
اثنی عشران
esnaashar@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ، دانشکده علوم انسانی و حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
AUTHOR
فائزه
تقی پور
f.taghipour@khuisf.com
2
استادیار، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
AUTHOR
رضا
اسماعیلی
r.esmaieili@khuisf.ac.ir
3
استادیار، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
AUTHOR
قرآن کریم
1
آشنا, حسام الدین(1380)، مخاطبشناسی رسانه، نشریه پژوهش و سنجش، شماره26، صص19-20.
2
بابایی, رضا(1390)، وقف از چشمانداز نشانهشناسی. وقف میراث جاویدان، شماره 74، صص 15 تا 36.
3
باهنر, ناصر(1387)، رسانهها و دین، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما چاپ دوم.
4
بشیر، حسن(1393)، فرهنگ وقف ؛ مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
5
خمینی, سید روح الله(1378)، تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی (ره)، تهران: معاونت پژوهشی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره).
6
ساروخانی, باقر(1385)، جامعهشناسی ارتباطات، تهران: اطلاعات، 1385، چاپ هفدهم.
7
سالک, محمد تقی(1377)، سخنی دربارة وقف، میراث جاویدان، شمارة 2،ص 83.
8
طباطبایی, سید ریاض الدین و بهار, مهری(1395)، بازنمایی وقف در رسانه، اولین همایش ملی خیر ماندگار.
9
عمید, حسن(1363)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر.
10
قدس ورزنده, مهدی., حسن زاده مقدم, زهره و مالکی خلیل آباد, شقایق(1395)، وقف رسانه ای شده، نیایش دائمی بستر ساز رستگاری و نیز اقتصاد مقاومتی اهرمی مناسب جهت مقابله با تهاجمات و تحریمهای اقتصادی دشمنان نظام جمهوری اسلامی. دومین کنفرانس جامع و بین المللی اقتصاد.
11
قلی زاده, احد. (1387)، توسعه وقف. میراث جاودان، , ش 39 و 40،ص 62 - 51.
12
کاظم زاده, موسی. (1393)، نقش وسایل ارتباط جمعی در ترویج و توسعه فرهنگ وقف، کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر.
13
گیل، دیوید و بریجت آدمز(1384)، الفبای ارتباطات، مترجمان: رامین کریمان و دیگران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
14
ماهر, فرهاد(۱۳۷۶)، روانشناسی اجتماعی کاربردی، تهران: به نشر.
15
مک کوئیل, دنیس(1382)، درآمدی بر نظریههای ارتباطات جمعی، ترجمهی پرویز اجلالی، تهران: نشر مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، چاپ اول.
16
مهدی زاده, سید محمد(1393)، نظریههای رسانه، اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
17
میر عباسی, حمید(1394)، جامعه پذیری دینی وقف و نقش رسانه در آن، مجموعه مقالات کنگره ملی وقف حماسه اقتصادی و سبک زندگی اسلامی.
18
هاشمی, سید علی(1393)، نقش رسانههای ارتباط جمعی در ترویج فرهنگ وقف در جامعه، بازیابی از http://www.mfso.ir/articles/viewarticle-1002.aspx
19
ویلیامز ، کویین(1386)، درک تئوری رسانه، ترجمهی قاسمیان، تهران: نشر ساقی .
20