ORIGINAL_ARTICLE
گونهشناسی مسائل در اقتصادِ "فرهنگ، هنر و رسانه"
اقتصاد و فرهنگ از دیرباز دو عرصه درهمتنیده و مؤثر بر یکدیگر بوده و خواهند بود، به نحوی که سیاستگذاری و اقدام در هیچیک از این دو بدون رعایت لوازم دیگری ممکن نیست و حتی هرگونه بیتوجهی به هر کدام از آنها تبعات و نتایجی منفی نسبت به هر دو در بر خواهد داشت. متأسفانه در کشور ما نیز پیش و پس از انقلاب، چه در ابعاد تئوریک و چه در سیاستگذاریها و برنامههای عملی، آنگونه که باید و شاید توجهی به این تلاقی و تعاطی نشده است و دانش مصرح یا ضمنی انباشتهای نیز در این زمینه شکل نیافته است. به همین سبب میتوان در ضمن و ورای اغلب مشکلات اقتصادی و فرهنگی، بیتوجهی به پیشزمینههای دیگری و عدم استفاده از ابزارهای مزبور را دید. بر این اساس، در این مقاله سعی شده تا با مروری جامع و روشمند بر گستره مسائل مرتبط با تعامل بین دو عرصه اقتصاد و فرهنگ، ضمن تأکید بر مقوله «اقتصاد فرهنگ» و اهمیت آن در سیاستگذاریهای فرهنگی و دستیابی به نتایج فرهنگی مطلوب، ابعاد علمی و دلالتهای عملی این تلاقی را تبیین کنیم و فهرستی از زمینههای تأثیرگذار مهم را برای نخبگان عرصه فرهنگ و اقتصاد به تصویر بکشیم.
https://www.jrcp.ir/article_12990_c1f176fec5013e52f383ae715f1438ec.pdf
2014-06-22
9
42
اقتصاد فرهنگ
کالای فرهنگی
صنایع فرهنگی
اقتصاد فرهنگی
عادل
پیغامی
paighmi@isu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه امام صادق علیه السلام
AUTHOR
Albarran, A. (1996) Media Economics: Understanding Markets, Industries and Concepts, Ames, IA: Iowa State University Press.
1
Alexander, A., Owers, J. and Carveth, R., (eds) (1998) Media Economics: Theory and Practice, 2nd edn, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
2
Anderson, R.C. (1974). “Paintings as an investment”. Economic Inquiry 12, 13–25.
3
Bach, G. L., and P. Saunders. 1965. Economic education: Aspirations and achievements. American Economic Review 55 (June): 329-56.
4
Baumol, W.J. (1986). “Unnatural value or art as a floating crap game”. American Economic Review 76,10–14.
5
Baumol, W.J., Bowen, W.G. (1966). Performing Arts: The Economic Dilemma. Twentieth Century Fund,New York.
6
Beder, S; (2006) The Role of “Economic Education” in Achieving Capitalist Hegemony, State of Nature, 2, September/October.
7
Blaug, M. (Ed.) (1976). The Economics of the Arts: Selected Readings. Martin Robertson, London.
8
Blaug, M. (2001). “Where are we now on cultural economics?” Journal of Economic Surveys 15 (2), 123–141.
9
De Marchi, N., Van Miegroet, H. (1996). “Pricing invention: Originals, copies and their relative value in seventeenth century Netherlandish art markets”. In: Ginsburgh, V., Menger, P.-M. (Eds.), Economics ofthe Arts: Selected Essays. Elsevier, Amsterdam, pp. 27–70.
10
Ginsburgh, V. (2001).“Economics of art and culture”. In: Smelser, N., Baltes, P. (Eds.), International Encyclopaediaof the Social and Behavioural Sciences. Elsevier, Amsterdam.
11
Goetzmann, W.N. (1996). “How costly is the fall from fashion: Survivorship bias in the painting market”.In: Ginsburgh, V., Menger, P.-M. (Eds.), Economics of the Arts: Selected Essays. Elsevier, Amsterdam,pp. 71–84.
12
Hite, G., Owers, J., & Rogers, R. (1987). The market for interfirm asset sales: Partial sell-offs and total liquidations. Journal of Financial Economics, 18, 229–252.
13
Hutter, M., Throsby, D. (Eds.) (2006). Beyond Price: Value in Culture, Economics and the Arts. CambridgeUniversity Press, New York.
14
Lewis, J., Miller, T. (Eds.) (2003). Critical Cultural Policy Studies: A Reader. Blackwell, Oxford.
15
Loughman, J., Montias, J.M. (2000). Public and Private Spaces: Works of Art in Seventeenth-century DutchHouses. Waanders, Zwolle.
16
Parkin, M., Powell, M. and Matthews, K. (1997) Economics, 3rd edn, London:Addison-Wesley Longman.
17
Peacock, A. (1969). “Welfare economics and public subsidies to the arts”. Manchester School of Economicand Social Studies 37 (4), 323–335.
18
Picard, R. (1990). Media economics. Beverly Hills, CA: Sage
19
Rosen, S. (1981).“The economics of superstars”. American Economic Review 71, 845–858.
20
Stein, J.P. (1977). “The monetary appreciation of paintings”. Journal of Political Economy 85, 1021–1035.
21
Throsby, D. (1994). “The production and consumption of the arts: A view of cultural economics”. Journal ofEconomic Literature 32, 1–29.
22
Throsby, D. (2007). “Art, economics of”. In: Blume, L., Durlauf, S. (Eds.), The New Palgrave Dictionary ofEconomics, second ed. Palgrave Macmillan, London.
23
Towse, R. (Ed.) (1997). Cultural Economics: The Arts, the Heritage and the Media Industries, 2 vols. EdwardElgar, Cheltenham.
24
Towse, R. (Ed.) (2003). A Handbook of Cultural Economics. Edward Elgar, Cheltenham
25
Wirth, M. and Bloch, H. (1995) ‘Industrial organization theory and media industry analysis’, Journal of Media Economics, 8(2): 15–26.
26
ORIGINAL_ARTICLE
الگویی اسلامی برای تحلیل مسائل زن و خانواده و کاربرد آن در عرصه سیاستگذاری
بیش از نیم قرن است که به اسم احیای حقوق و آزادی زنان تحولاتی در جهان صورت گرفته و مباحثی در باب جایگاه و حقوق اجتماعی زنان مطرح شده است. این مباحث چالشهایی را در فضاهای فرهنگی، و به تبع آن در قوانین و سیاستهای مدیریتی کشور پدید آورده و موافقتها و مخالفتهایی را برانگیخته است. سؤالی که بهویژه پس از انقلاب اسلامی در این فضا مطرح شده این است که نظام جمهوری اسلامی باید چه الگویی را در عرصه سیاستگذاری مسائل زنان در پیش گیرد و بر چه مبنایی تکیه کند. یکی از کسانی که درباره مسائل جدید در این زمینه، تأملاتی جدی داشته، شهید مرتضی مطهری است. در مقاله حاضر با تکیه بر آراء و اندیشههای ایشان، تلاش شده الگوی جدیدی برای حل مسائل مربوط به زن و خانواده مطرح شود و با تبیین جدیدی از مسئله و اشارهای به مبانی اسلامی در این زمینه، مسائل مربوط به زن و خانواده در دو دسته کلی مسائل ناظر به حقوق جنسیتی و اخلاق جنسی بررسی شده، خطوط کلی الگوی اسلامی در تحلیل مسائل زنان و خانواده ترسیم گردد. همچنین برای نشان دادن کارآمدی این الگو، بر اساس آن، پیشنهادهایی برای سیاستگذاری مطلوب در باب یکی از مسائل مستحدثه در باب زنان (اشتغال زنان) ارائه میشود.
https://www.jrcp.ir/article_12991_b945cb5d65bd9101cabcf39c48ff45e8.pdf
2014-06-22
43
78
زن و مرد
خانواده
مطهری
اخلاق جنسی
حقوق زنان
سیاستهای جنسیتی
اشتغال زنان
حسین
سوزنچی
1
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
قرآن کریم
1
دفتر مطالعات و تحقیقات زنان (1382). کنوانسیون محو کلیة اشکال تبعیض علیه زنان (مجموعه مقالات و گفتوگوها). قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
2
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (2011). [نرمافزار] مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی. نسخه 4.1.0، 2011.
3
سوزنچی، حسین (1392). جنسیت و دوستی مواجههای اسلامی با مسئله روابط دختر و پسر. قم: نشر معارف.
4
سوزنچی، حسین (1383). «حل پارادوکس آزادی در اندیشه شهید مطهری»، فصلنامه علمی- ترویجی قبسات، ش 31-30، زمستان 1382 و بهار 1383.
5
قلیپور، رحمتالله (1389). تصمیمگیری سازمانی و خطمشیگذاری عمومی. تهران: سمت.
6
گاردنر، ویلیام (1386). جنگ علیه خانواده. ترجمه معصومه محمدی. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
7
گولومبوک، سوزان؛ و فیوش، رابین (1378). رشد جنسیت. ترجمه مهرناز شهرآرای. تهران: ققنوس.
8
مطهری، مرتضی (1371). گفتارهای معنوی. تهران: صدرا.
9
مطهری، مرتضی (1372). اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب. تهران: صدرا.
10
مطهری، مرتضی (1370). بیست گفتار. تهران: صدرا.
11
مطهری، مرتضی (1375). پاسخهای استاد به نقدهایی بر مسئله حجاب، تهران: صدرا.
12
مطهری، مرتضی (1373). تکامل اجتماعی انسان به ضمیمه هدف زندگی. تهران: صدرا.
13
مطهری، مرتضی (1367). حماسه حسینی، ج 1. تهران: صدرا.
14
مطهری، مرتضی (1384 ق). زن.[1]
15
مطهری، مرتضی (1391). زن و مسائل قضایی و سیاسی، تهران: صدرا.
16
مطهری، مرتضی (1368). مسئله حجاب. تهران: صدرا.
17
مطهری، مرتضی (1369). نظام حقوق زن در اسلام. تهران: صدرا.
18
مطهری، مرتضی (1374). ولاءها و ولایتها. تهران: صدرا.
19
مطهری، مرتضی (1385). یادداشتهای الفبایی استاد مطهری، ج 5. تهران: صدرا.
20
مطهری، مرتضی (1386). یادداشتهای الفبایی استاد مطهری، ج 7. تهران: صدرا.
21
Gurian, Michael & Stevens, Kathy & Henley, Patricia & Trueman, Terry (2011), Boys and girls learn differently! a guide for teachers and parents. San Francisco: Jossey-Bass.
22
Hymowitz, Key S. (2011), Manning Up: How the Rise of Women Has Turned Men into Boys. New York: Basic Books.
23
Leonard Sax, M.D. (2002) “Maybe Men and Women Are Different”, American Psychologist, July 2002, pp. 444-445.
24
Leonard Sax, M.D. (2006) Why Gender Matters? What Parents and Teachers Need to Know about the Emerging Science of Sex Differences. New York: Broadway Books.
25
Lukas, Carrie L. (2006) The Politically Incorrect Guide to Women, Sex and Feminism. Washington DC.: Rengery Publishing Inc.
26
Rhoads, Steven E. (2004) Taking Sex Differences Seriously. New York: Encounter Books.
27
[1]. این منبع، هفت جلسه سخنرانی از شهید مطهری است با عنوان «زن»، که متأسفانه هنوز پیاده و چاپ نشده، و از خود نوار نیز تاریخ آن معلوم نیست؛ ولی با توجه به برخی نکات که در یادداشتهای شهید مطهری آمده (مطهری، 1385: 342)، احتمالاً این سخنرانیها در رمضان یا ایام فاطمیه سال 1384 قمری ایراد شده است. آدرس دستیابی اینترنتی آنها: http://www.audiobook.blogfa.com/post-77.aspx
28
ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر تبارشناسی مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی
پیش از شناسایی نقاط قوت و ضعف مدیریت فرهنگی در کشور، میبایست درک درستی از ترکیببندی فکری و فرهنگی مدیران ارشد آنها بهدست آورد؛ از اینرو سازمانهای فرهنگی در ایران را میتوان به سه گروه فرهنگی و هنری؛ آموزشی، علمی و تربیتی؛ و نظارتی و پشتیبانی تقسیمبندی کرد. مدیران هر کدام از این سازمانها بر اساس شاخصهایی انتخاب شدهاند و در تحقیق حاضر تلاش شده تا بخشی از این شاخصها از منظر تبارشناسی و با تأکید بر الگوی سهسطحی لیکرت (تجربه، ارزش و نگرش) درباره مدیران ارشد عمدهترین سازمانهای فرهنگی در ایران پس از انقلاب اسلامی (شامل وزارتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فنآوری، سازمانهای صداوسیما، تبلیغات اسلامی و فرهنگی هنری شهرداری تهران، کمیسیونهای فرهنگی و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی) مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. در این سازمانها در سه دهه اخیر بالغ بر 100 مدیر ارشد فعالیت داشتهاند و میانگین عمر فعالیت اکثر آنها بیش از چهار سال بوده است؛ علاوه بر این، پژوهش حاضر واجد برخی یافتههای غیر منطبق دیگر با باورهای رایج در باب سازمانهای فرهنگی در ایران است که توجه بدانها میتواند منجر به اصلاح برخی رویهها در مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی شود.
https://www.jrcp.ir/article_12992_52bfa96cf6ad7bd584fc433a72fe7137.pdf
2014-06-22
79
116
سازمانهای فرهنگی
تبارشناسی
جمهوری اسلامی
مدیران ارشد
فرشاد
مهدی پور
1
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
LEAD_AUTHOR
حسن
دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
2
استاد تربیت مدرس
AUTHOR
1ـ ---- (1389). لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور. تهران: معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، مرکز دادهورزی و اطلاعرسانی
1
2ـ احمدی، سید علیاکبر و دیگران (1387). بررسی و تبیین عوامل رفتاری و فرهنگی و سازوکار ثبت تجارب مدیران. دوماهنامه علمی ـ پژوهشی دانشور رفتار، شماره 29، تیر 87، صص 17-28
2
3ـ ازگلی، محمد (1385). درآمدی بر شناخت دانش و مهارت مدیران فرهنگی کشور. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
3
4ـ اسفندیاری، محسن (1384). شیخالمعاونین. رسالت، 8 شهریور 84
4
5ـ اهرامی، هومن و مونا فتحعلیخانی (1387). تبارشناسی مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی، آسیبشناسی انتخاب و ارائه الگوی مناسب. همایش ملی توسعه و تحول در فرهنگ و هنر
5
6ـ جعفری، علیاصغر و سعید بهروان (1387). شاخصهای ارزیابی مدیریتی سازمانهای فرهنگی. همایش ملی توسعه و تحول در فرهنگ و هنر
6
7ـ حبیبی، محمد. (1379). خصایص مدیران فرهنگی. تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان
7
8ـ خبرگزاری ایرنا
8
9ـ خبرگزاری ایسنا
9
10ـ خبرگزاری فارس
10
11ـ روزنامه همشهری http://hamshahrionline.ir
11
12ـ سرینی واس آر. کاندولا (1389). بررسی مداخلهها و پیشرانهای راهبرد مدیریت عملکرد فرهنگبنیان. ترجمه: غلام جاپلقیان. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 33، بهمن و اسفند 1389، صص 128-168
12
13ـ صالحیامیری، سید رضا و امیر عظیمیدولتآبادی (1387). مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
13
14ـ صنایع، محمد و فاطمه براتلو (1385). تعیین چگونگی بررسی و آسیبشناسی دستگاههای فرهنگی و رتبهبندی آنها. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
14
15ـ عرب اسدی، حسین و کمیل رودی (1388). تغییر ساختار سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقدمه اثربخشی مدیریت فرهنگ. ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، شماره 27 و 28، فروردین و اردیبهشت 1388، صص 48-60
15
16ـ فتاحی اردکانی، حبیبالله (1385). بررسی نقش و جایگاه دستگاههای فرهنگی. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
16
17ـ کاوسی، اسماعیل و مهدی تقینژاد (1388). بررسی و ارائه شاخصهای مناسب برای انتصاب و ارتقاء مدیران فرهنگی در کشور. فصلنامه مدیریت فرهنگی. شماره ششم، زمستان 1388، صص 39-54
17
18ـ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
18
19ـ مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
19
20ـ مظاهری، محمدمهدی و دیگران (1388). ارائه الگوی مناسب جهت تعیین اولویتهای مراکز فرهنگی و تحول آن بر اساس رویکرد اسلامی ـ ایرانی. فصلنامه بصیرت. شماره 44، پاییز 1388، صص 7-26
20
21ـ ناظمی اردکانی، مهدی (1385). چگونگی عزل و نصب مدیران فرهنگی. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
21
22ـ ناظمی اردکانی، مهدی و سوسن کشاورز (1385). مبانی نظری مدیریت تحول فرهنگی در ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
22
23ـ نائینی، علیمحمد (1389). آشنایی با سیاستگذاران و مجریان فرهنگی کشور. تهران: ساقی
23
24ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: http://farhang.gov.ir
24
25ـ ویکی پدیا
25
26ـ یاور، بیژن و میثم میرطاهری (1387). آسیبشناسی ساختار سازمانی فرهنگی و جایگاه نهادهای فرهنگی. همایش ملی توسعه و تحول در فرهنگ و هنر
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی چالشهای سیاستگذاری فرهنگی ایران در شبکه پخش نمایش خانگی
ورود پدیدارهای تکنولوژیک و بحث در باب آثار فرهنگی آن در کشورهایی که نه مبدع این وسایل، بلکه پذیرنده آنها هستند، همواره محل تنازع آراء بوده است. ویدئو و سینمای خانگی نیز از همان ابتدای رواجش در ایران بهویژه از سوی سیاستگذاران به مثابه ابزار تکنولوژیک فرهنگی قلمداد شد. لذا نقش تصمیمگیران سیاسی درباره چگونگی مواجهه با این وسایل، در طی این سالها همواره نقشی کلیدی و جهتدهنده در میزان تأثیرات مثبت یا منفی این پدیده مدرن داشته است. اگر تدابیر و مداخلات حاکمیت در مواجهه با یک مسئله فرهنگی را سیاست فرهنگی بنامیم، بیشک اذعان خواهیم داشت که مسائل در فرایندی پویا و سیال در قلمرو فرهنگ بازتولید میشوند. بنابراین سیاستها نیز در فرایندی مستمر نیازمند تدوین، اجرا و ارزیابی خواهند بود. در این مقاله با مروری اجمالی بر ادبیات علمی درباره فرایند سیاستگذاری فرهنگی، چالشهای پیش روی فرایند سیاستگذاری در حوزه شبکه پخش نمایش خانگی مورد بررسی قرار گرفته است. خلأ تئوریک و عدم ادراک صحیح مسئله، خلأ منابع انسانی متعهد و متخصص، تشخیص دیرهنگام مسئله فرهنگی، عدم سازگاری خطمشی با ارزشهای جامعه سینمایی، و توجه صرف به افزایش و توسعه کمّی محصولات سینمای خانگی، از جمله چالشهای پیش روست. از جمله پیشنهادهای این تحقیق برای برونرفت از چالشهای مذکور، گذر از مرحله شناخت مشکل (پذیرش اصل وجود آن) و وصول به درک صحیح مسئله فرهنگی است که پس از آن، بازبینی و اصلاح سیاستها در هر سه حوزه اجرا، تدوین و ارزیابی در چارچوب الگوی بدیل «امام و امت» امکانپذیر میشود.
https://www.jrcp.ir/article_12993_3103df826747fe37284d319e539c9d52.pdf
2014-06-22
117
142
فرآیند سیاستگذاری فرهنگی
تدوین
اجرا
ارزیابی
شبکه پخش نمایش خانگی
سینمای خانگی
سید محمدحسین
هاشمیان
1
استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
حوریه
بزرگی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
قلیپور، رحمت الله، تصمیمگیری سازمانی و خطمشیگذاری عمومی، چاپ اول، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1387
1
الوانی، سید مهدی، شریفزاده، فتاح، «فرایند سیاستگذاری عمومی»، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، 1387
2
هاشمیان، سید محمدحسین، «بازخوانی دانش خطمشیگذاری در بستر پستمدرنیسم: شکلگیری خطمشی در عصر پستمدرن»، روششناسی علوم انسانی، شماره 56، پاییز 1387
3
هاشمیان، سید محمدحسین، «بازخوانی دانش خطمشیگذاری در بستر پستمدرنیسم: اجرا و ارزیابی سیاستها در عصر پستمدرن»، روششناسی علوم انسانی، شماره 66، بهار 1390
4
تاجدینی، علی، «سیاستگذاران سینمای پس از انقلاب اسلامی»، نقد سینما، شماره 19، زمستان 1387
5
آوینی، سید مرتضی، «ویدئو در برابر رستاخیز تاریخی انسان»، گرفتهشده از سایت شهید آوینی، 1391...http://www.aviny.com/article/aviny/Chapters/
6
غفوریآذر، بابک، «پرونده یک موضوع: معاونت سینمایی/ رفتوآمد در عمارت خیابان کمال الملک»، خردنامه همشهری، شماره 36، دیماه 1388
7
(مصاحبه با چند نفر از اهالی هنر و مطبوعات: مهدی فخیمزاده، حمیدرضا زاهدی، علیرضا داوودنژاد و...)، «گزارش ویژه: ویدئو... و بعد هم ماهواره»، سوره، شماره 49، فروردین 1372، گرفتهشده از سایت نورمگز
8
.........................، «ویدئوکلوبها تجربههای نخستین موفق نبود!»، ماهنامه اجتماعی، شماره 38، فروردین 1373، گرفتهشده از سایت نورمگز
9
10.سایت مرکز پژوهشهای مجلس
10
11.سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
11
12.سایت تبیان
12
13.سایت خبرگزاری فارس
13
14.سایت روزنامه جوان
14
15.سایت روزانههای سینمایی: سایت شخصی سعید رجبی فروتن: مدیرکل دفتر امور همکاریهای سمعی، بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
15
16. وبلاگ شخصی هوشنگ گلمکانی، 1391 http://golmakani.blogspot.com
16
ORIGINAL_ARTICLE
مقدماتی در باب سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران
سیاستگذاری در عرصه موسیقی به عنوان یک مسئله عمومی در جمهوری اسلامی همواره مورد توجه مسئولان بوده ولی تا کنون هیچ نظام جامعی برای پاسخگویی، سیاستگذاری و ارائه الگوی تصمیمگیری درباره آن ایجاد نشده است. در مقاله پیش رو تلاش شده تا مسئله موسیقی از منظر نظام جمهوری اسلامی ایران بررسی شود. این مقاله پس از مرور تاریخچه سیاستگذاری حوزه موسیقی در جمهوری اسلامی ایران، به سیر تحولات دیدگاه نظام و دولتهای پس از انقلاب اسلامی، درباره این مقوله پرداخته است. سپس با بررسی و دستهبندی مجدد آرای فقهای شیعه و با استناد به آرای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، ابعاد فقهی این مسئله را استخراج و یک الگوی فقهی برای سیاستگذاری در عرصه موسیقی ارائه کرده است. نهایتاً تلاش شده تا این الگو، به شکل یک مجموعه سیاست و راهکارهای دستیابی بدان، ارائه شود.
https://www.jrcp.ir/article_12994_d1c2268bcc9523cf9bc5783588c5ff51.pdf
2014-06-22
143
172
سیاستگذاری فرهنگی
موسیقی
آرای فقهی
کمیل
قیدرلو
1
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
مریم
جانقربان
2
پژوهشگر مؤسسه تخصصی مدیریت تحول راهبردی و سیاستگذاری «تراث مشرق زمین»
AUTHOR
آزادهفر. محمدرضا، (1390) اقتصاد موسیقی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
1
خامنهای، علی (آیتالله)، (بیتا]) استفتائات مقام معظم رهبری، تهران، معاونت امر به معروف و نهی از منکر نمسا.
2
ایرانی. اکبر، (1376) هشت گفتار پیرامون حقیقت موسیقی غنایی، تهران، حوزه هنری.
3
جباران، محمدرضا، (1378) موسیقی و غنا در آیینه فقه (دروس خارج فقه حضرت آیتالله مروجی)، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
4
حر عاملی، محمد بن الحسن، (1409 هـ. ق) وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت.
5
طریحی، (1367) مجمعالبحرین، ج 1، (بی جا)، مؤسسه تحقیقات و نشر معارف أهل البیت (ع).
6
گزارش بررسی عملکرد مرکز موسیقی ارشاد، (1381) سازمان بازرسی کل کشور، تهران.
7
سند سیاستگذاری موسیقی، (1388) سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تهران.
8
سید محمدجواد بن محمد حسینی عاملی، (1385) مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلامه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: دفتر انتشارات اسلامی.
9
گزارش عملکرد سازمان صداوسیما، (1385) شورای نظارت بر صداوسیما، تهران.
10
شیخ مفید، (1410 هـ. ق) مقنعه، قم، دفتر انتشارات اسلامی.
11
شیخ کلینی، (1365) اصول کافی، تهران، دار الکتب الإسلامیه.
12
قیدرلو، کمیل و امیرحسین مکبری، (1383) گزارش «بررسی وضعیت موسیقی کشور». تهران، مرکز مطالعات خردهفرهنگها وابسته به نیروی انتظامی.
13
ORIGINAL_ARTICLE
مهندسی فرهنگی و الگوی تعامل سازمانهای فرهنگی کشور
ایجاد همکاری و هماهنگی میان سازمانهای فرهنگی از دیرباز مورد توجه و دغدغه مدیران و دلسوزان نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است. اکنون که نزدیک به دو دهه از تصویب اولین قانون در راستای ایجاد هماهنگی میان دستگاههای فرهنگی میگذرد به مراتب بیشتر از گذشته، دغدغة عدم هماهنگی میان سازمانهای فرهنگی، ذهن و فکر مسئولان را به خود مشغول کرده است. این امر مبین این نکته است که راهکارهای ارائهشده تا کنون نتوانسته است این دغدغه را برطرف سازد و همچنان نیازمند الگویی کارآمد و اثربخش در این زمینهایم. هدف ما در این مقاله این است که در ابتدا ضمن بیان مسئله و مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، به بررسی انتقادی راهکارها و تحقیقاتی که تا کنون در این زمینه ارائه شده، بپردازیم و در ادامه با استفاده از دو رویکرد شبکهای و مسئلهمحوری، الگوی پیشنهادی خود برای ایجاد تعامل و همکاری میان سازمانهای فرهنگی را با عنوان «الگوی شبکهای مسئلهمحور» ارائه کنیم.
https://www.jrcp.ir/article_12995_2d0cb6492d1da78132b55a46b98e43b5.pdf
2014-06-22
173
193
مهندسی فرهنگی
مسئله محور
الگوی تعاملی
محمدرضا
بهمنی خدنگ
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
AUTHOR
مهدی
مولایی آرانی
2
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)
AUTHOR
پیروزمند، علیرضا. تحلیل وضعیت دستگاههای فرهنگی، کارگروه مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی، مهرماه 1387
1
پورعزت، علی اصغر، قلی پور، آرین (1388)، «توسعه رویکرد مسئلهمحور در مطالعات میانرشتهای»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، سال اول، شماره 3، تابستان 88، صص 140-127
2
حسینی، سید احمد. طرح ساماندهی فعالیتهای فرهنگی دستگاهها و نهادهای دولتی فرهنگی، کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1384
3
حسینی، سید احمد، کرامتی، آرش. طرح ساماندهی فعالیتهای فرهنگی دستگاهها و نهادهای غیر دولتی فرهنگی، کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آذر 1385
4
رحمان سرشت، حسین، صنوبر، ناصر. «ساختارهای شبکهای، شکل غالب سازمانها در آینده»، حسابدار، دیماه 1378، شماره 134، صص 38-31
5
رمضانزاده، سیاوش. «بررسی نظام مدیریتی نهادهای مدنی و فرهنگی دینی اعم از هیئات مذهبی، کانونهای فرهنگی، تشکلهای غیر دولتی؛ و افزایش نقش آنها در توسعه فرهنگی»، کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1386
6
دبیرخانه کارگروه مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی، گزارش عملکرد کارگروه مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی 1389-1386، آبانماه 1389
7
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تحلیل وضع موجود دستگاهها و نظام فرهنگی کشور، شهریورماه 1380
8
کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، الگوی مدیریت شبکهای کلان دستگاههای فرهنگی، تیرماه 1388
9
Cravens. D.W. (1996)New Organizational Forms, British journal of Management. Vol.7. pp. 203-218
10
http://www.hunter.cuny.edu
11