ORIGINAL_ARTICLE
الگوی خط مشی گذاری انسجام اجتماعی از منظر قرآن کریم
جمهوری اسلامی ایران بهعنوان الگوی حکومتی بیبدیل در عصر حاضر، میباید الگویی کارآمد و بومی را در این مسیر اتخاذ کند و با توجه به اسلامی بودن حکومت، بهترین و متقنترین منبع برای استخراج چنین الگویی، قرآن کریم است. برای دستیابی به الگوی قرآنی خطمشیگذاری، مسیر تحقق انسجام اجتماعی که از جمله مهمترین و پربسامدترین موضوعهای مورد بررسی اندیشمندان و محققان علوم اجتماعی از دیرباز تاکنون بوده است، در 23 سال نزول قرآن با استفاده از روش تحلیل مضمون و با رویکرد تفسیر تنزیلی تجزیه و تحلیل شده است. به نظر میرسد الگوی خطمشیگذاری انسجام اجتماعی قرآن کریم شامل دو فرایند کلی است: جریان گفتمانسازی و استقرار گفتمان و جریان مدیریت گروهها و افراد. چهار گام اساسی جریان اول شامل تبیین خطمشیها، ابلاغ خطمشیها، گسترش و استقرار خطمشیها و آسیبشناسی و اصلاح است. هنجارسازی و تبیین ارزشها و ابعاد اساسی گفتمان جدید، شناسایی و طرد بینشها و رفتارها و دالهای ناشایست گفتمان غالب، تنظیم شیوه عمل در موضوعهای اجتماعی مهم و مبتلابه عموم از جمله مهمترین مضامین سازماندهنده این جریان هستند. چهار گام اساسی شناسایی شده در جریان مدیریت گروهها عبارتنداز: تمهید و تجهیز مجریان، استقامت و جذب حداکثری، ثبات قدم و برخورد قاطع، تنظیم روابط امام-امت و برخورد با منافقین. این دو جریان در قالب بسترهایی از قبیل شناسایی خطرات و مخاطرات، دشمنشناسی و توجه به سنتهای الهی و با بهرهگیری از شیوههای مؤثر از جمله انگیزش، تنظیم تدریجی، جذب حداکثری، ابلاغ و آگاهسازی، تذکر و استمرار، مدیریت شده و پیش میروند.
https://www.jrcp.ir/article_51270_27acd3ef034e70235a8bd1d82cc2dd8a.pdf
2017-02-19
7
32
قرآن کریم
الگوی خطمشیگذاری
انسجام اجتماعی
روش تحلیل مضمون
سیدمحمدحسین
هاشمیان
hashemi1401@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
AUTHOR
عبدالکریم
بهجت پور
abpu4@yahoo.com
2
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
AUTHOR
رحمان
یاسی
r.yasi@chmail.ir
3
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
LEAD_AUTHOR
اشتریان، کیومرث(1389)؛ متغیرهای استراتژیک در سیاستگذاری فرهنگی، تهران: نشر میزان.
1
الوانی، سیدمهدی و فتاح شریف زاده(1386)؛ فرایند خطمشیگذاری عمومی. تهران: مدیریت دولتی.
2
براون، ارنست(1379)؛ زمینه تکنولوژی، مترجم: محمد زنجانی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
3
بهجتپور، عبدالکریم(1390)؛ همگام با وحی (تفسیر تنزیلی)، قم: تمهید.
4
بهجتپور، عبدالکریم و زینب بهجتپور(1391)؛ عرصهها و راهکارهای پیشرفت در قرآن، کنفرانس.
5
بیرو، آلن(1380)؛ درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی، ترجمه: باقر ساروخانی، تهران: کیهان.
6
جولیوس گولد، ویلیام کولب(1392)؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه: باقر پرهام، تهران: نشر مازیار.
7
دهخدا، علیاکبر(1349)؛ لغتنامه، جلد8، دانشگاه تهران.
8
صالحی امیری، رضا(1388)؛ انسجام ملی و تنوع فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک تهران.
9
عابدی جعفری و دیگران(1390)؛ تحلیل ﻣﻀﻤﻮن و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در دادهﻫﺎی کیفی، اندیشه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ راﻫﺒﺮدی، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره دوم ، ﺷﻤﺎره ﭘﻴﺎﭘﻲ 10، ص 151-198.
10
کرایب، یان(1382)؛ نظریه اجتماعی کلاسیک، ترجمه: شهناز مسمیپرست، تهران: نشر آگه.
11
مصطفایی، عبدالمحمد(1388)؛ وفاق اجتماعی، آسیبشناسی و راهبردهای گسترش آن، تهران: انتشارات آوای نور.
12
نظری، نصرالله(1390)؛ انسجام اجتماعی از منظر قرآن کریم، دوفصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، سال دوم، شماره پنجم، پاییز و زمستان، ص 27-36.
13
وحید، مجید(1380)؛ درآمدی بر سیاستگذاری عمومی، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 52، ص 185-218
14
موران، مایکل، و دیگران(1393)؛ دانشنامه سیاستگذاری عمومی، ترجمه: محمد صفار، تهران: نشر میزان.
15
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
16
Dye Thomas R. (2007), Understanding Public Policy, Prentice Hall Policy.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تنوع در سیاستگذاری فرهنگی ایران مطالعه موردی: قانون اساسی و سند نقشه مهندسی فرهنگی
خطمشیگذاری فرهنگی در جامعه اسلامی ایرانی، علاوهبر آنکه باید برگرفته از آموزههای اسلامی باشد؛ باید متناسب با جامعه ایرانی و اقتضائات بومی نیز باشد. از سوی دیگر، ایران مانند بسیاری از کشورها دارای تنوع و گوناگونیهای قومی- زبانی، دینی- مذهبی و زیستی-جغرافیایی است که باید در سیاستگذاری فرهنگی به آن توجه کرد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی این موضوع است که اقتضائات بومی و تنوعهای موجود در کشور چه جایگاهی در سیاستگذاری فرهنگی ایران دارد. به این منظور دو سند بالادستی قانون اساسی و سند نقشه مهندسی فرهنگی با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از بین تنوعهای موجود در کشور، تنوعهای قومی-زبانی و دینی- مذهبی، جایگاه ویژهای در سیاستهای کلان فرهنگی کشور، حداقل در مرحله تدوین، دارند؛ اما درخصوص تنوع جغرافیایی، توجه جدی به نقش تنوع جغرافیایی در سیاستگذاریهای فرهنگی صورت نگرفته است. بنابراین تأکید این تحقیق بر آن است که توجه بیشتری به نقش تنوع جغرافیایی و تأثیرات اقلیمی در تدوین سیاستها و خطمشیهای فرهنگی شود. در پایان نیز نمونههایی از تأثیر تنوع جغرافیایی بر سیاستگذاری فرهنگی ارائه شده است.
https://www.jrcp.ir/article_51284_a478843c18916b0581c2874b27ab8b89.pdf
2017-02-19
33
54
فرهنگ
سیاستگذاری فرهنگی
تنوع
قانون اساسی
نقشه مهندسی فرهنگی
سید مهدی
الوانی
1
دانشکده مدیریت علامه طباطبایی ره
AUTHOR
عبدالله
توکلی
atavakkoli@rihu.ac.ir
2
گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
محمد هادی
همایون
homayoon@isu.ac.ir
3
ریاست دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
محمد حسین
باقری فرد
hf1363@gmail.com
4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
احمدیپور، زهرا و طهمورث حیدری و طیبه حیدری(1389)؛ تحلیل قومیت و هویت قومی در ایران؛ جهت امنیت پایدار، فصلنامة علمی - پژوهشی انتظام اجتماعی، سال دوم، شمارة اول، بهار و تابستان.
2
ایوبی، حجتالله(۱۳۸۹)؛ سیاست گذاری فرهنگی در فرانسه: دولت و هنر، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
3
باقریفرد، محمد حسین(1395)؛ طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی خطمشیگذاری فرهنگی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4
بیات موحد، حنیف(1390)؛ مشکلات فرهنگی ما ایرانیان، عصر مدیریت، شماره 5.
5
پیروزمند، علیرضا(1386)؛ مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی فرهنگی، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
6
تقیلو، فرامرز(1386)؛تنوع قومی، سیاست چندفرهنگی و الگوی شهروندی: بررسی موردی ایران معاصر، فصلنامه مطالعات راهبردی شماره 35.
7
چمنخواه، لیلا(۱۳۸۹)؛ الگوی نظری مطالعه تنوع فرهنگی و انسجام ملی در کشور، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهشی، دفتر گسترش تولید علم.
8
حسینی بهشتی، علیرضا(1380)؛ بنیاد نظری سیاست در جوامع چندفرهنگی، تهران: بقعه، مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها،
9
داوری محسن(1388)؛ حقوق فرهنگی شهروندان در مبانی اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
10
شاهسیاه، مرضیه(1388)؛ بررسیرابطهرضایتجنسیوتعهدزناشوییزوجینشهرستان شهرضا، مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی پاییز ، سال یازدهم، شماره 3 (پیاپی 43).
11
صوفیآبادی محمود(1383)؛ اسلام، جهانی شدن و پیامدهای فرهنگی آن، تهران: اندیشه صادق، شماره 16 تا 19.
12
عابدی جعفری، حسن و محمدسعید تسلیمی و ابوالحسن فقیهی و محمد شیخ زاده(1390)؛ تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت) پاییز و زمستان، دوره 5، شماره2 (پیاپی 10).
13
علوی لنگرودی، سید کاظم(1381)؛ بررسی پدیده بلوغ زودرس، کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی پاییز و زمستان و بهار و تابستان، شماره 5 و 6.
14
قائمی، علی(1364)؛ بلوغ زودرس، نشریه پیوند، شماره 73.
15
قمری، داریوش(۱۳۸۴)؛ همبستگی ملی در ایران، تهران: مؤسسه مطالعات ملی، انتشارات تمدن ایرانی.
16
کاظم، محمد و همکاران(1384)؛ بررسی روند تغییرات میانگین سن اولین قاعدگی در دختران ایرانی، فصلنامه باروری و ناباروری، زمستان، صفحات 523- 530.
17
محمدخانی مظفر و همکاران(1386)؛ بررسی نقش توپولوژی طبیعی بافت فرسوده شهری مناطق خشک و راهکارهای باز زنده سازی آن(مطالعه موردی بافت تاریخی شهرسمنان)، همایش بهسازی بافتهای فرسوده مشهد.
18
موحد مجید و همکاران(1390)؛ مطالعه رابطه رضایتمندی جنسی زنان و تعارضات میان همسران، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورة 9، شمارة 2، تابستان.
19
نجفپور، بهرام(1386)؛ نقش اقلیم در برنامهریزی و مدیریت محیط، پیک نور سال پنجم، تابستان شماره 2.
20
نقرهکار، عبدالحمید و همکاران(1389)؛ بررسی تأثیر محیط طبیعی بر رفتار و اخلاق از دید متفکران اسلامی و نتایج آن در طراحی محیط مصنوع، آرمانشهر، شماره 5.
21
واتسون، سیدبلیو(۱۳۸۳)؛ کثرتگرایی فرهنگی، ترجمه: حسن پویان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگیمرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها.
22
Bennett Tony, (2001), Differing diversitiesm, Council of Europe, November.
23
Braun, Virginia & Clarke, Victoria (2006), “Using thematic analysis in psychology” .Qualitative Research in Psychology .Vol 3: 77-101.
24
Dunlap and Cotton, (1978), Environmental Sociology, Ann. Rev. Sociol, 243-273.
25
Gajic Marija, A brief outlook of cultural policies - challenges and importance (with case of Serbia) An International Conference on the Political, Economic and Cultural Dimensions of EU Foreign Policy (Berlin, 4th-9th January 2011).
26
Hesmondhalgh, David and Pratt, Andy C, Cultural industries and cultural policy. International journal of cultural policy (2005).
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی
رشد روزافزون تفکرات سرمایهداری، مصرف را به مسئلهای اساسی در جوامع تبدیل کرده است. در این مقاله با مقایسه دو رهیافت غربی و اسلامی، مناسبات هویت و جنسیت در رابطه با مصرف بررسی شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد با ایجاد سکولاریسم در جامعه غربی، شاخصهای فرهنگی متناسب با آن شکل گرفت تا جایی که امروزه، مصرف بهعنوان ابزاری فرهنگی، با پر کردن خلأهای هویتی، عنصری هویتآور تلقی میشود. همچنین آزادی و بیقیدی در مصرف، بسیاری از تفاوتهای حاصل از جنسیت را که درباره مصرف رعایت میشد، از بین برده است، زیرا آنچه مهم است ایجاد مصرفکنندگان بیشتر است، از اینرو هویت و جنسیت کاملاً تحتالشعاع مصرف است. در مقابل در رهیافت اسلامی علاوه بر آنکه اسلام، هویت را از مصرف نمیگیرد، بین مصرف زنان و مردان، تمایزاتی قائل است که مصرفکننده مسلمان ملزم به رعایت آن است، این تمایزات را هم در نوع و میزان مصرف و هم در ارزشهای اخلاقی مربوط مصرف میتوان مشاهده کرد.
https://www.jrcp.ir/article_51286_16360e8b9a6b52e739fb1382ffe3ec48.pdf
2017-02-19
55
74
هویت
جنسیت
مصرف
شمس الله
مریجی
mariji@bou.ac.ir
1
هیات علمی
AUTHOR
معصومه
موذن سلطان آبادی
mm.bahar90@gmail.com
2
مدرس جامعه الزهرا
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
اسمیت، فلیپ(1383)؛ درآمدی بر نظریههای فرهنگی، مترجم: حسن پویان، چاپ اول، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی با همکاری مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها.
2
باکاک، رابرت(1381)؛ مصرف، ترجمه: خسرو صبری، چاپ اول، تهران: نشر شیرازه.
3
باومن، زیگمونت(1384)؛ اشارتهای پست مدرنیته، مترجم: حسن چاوشیان، چاپ اول، تهران: ققنوس.
4
بحرانى، سیدهاشم(1416)؛ البرهان فى تفسیر القرآن، چاپ اول، تهران: بنیاد بعثت.
5
بودریار، ژان(1389)؛ جامعه مصرفی اسطورهها و ساختارها، مترجم: پیروز ایزدی، چاپ اول، تهران: ثالث.
6
توانایانفرد، حسن(1375)؛ تئوری مصرف، چاپ اول، تهران: آزاده.
7
جنکینز، ریچارد(1381)؛ هویت اجتماعی، ترجمه: تورج احمدیار، تهران: نشر شیرازه.
8
حویزی، عبدعلی(1415 ه ق)؛ تفسیر نورالثقلین، تحقیق: سیدهاشم رسولى محلاتى، چاپ چهارم، قم: انتشارات اسماعیلیان.
9
(امام) خمینی(1368)؛ تحریرالوسیله، جلد 2، چاپ دوم، قم: دارالعلم.
10
(امام) خمینی(1376)؛ توضیحالمسائل مراجع، تدوین: حسن بنیهاشمی و احسان اصولی، چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
11
(امام) خمینی(1382)؛ استفتائات، پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
12
رضى(1414 ه ق)؛ نهجالبلاغه، مصحح: عزیزالله عطاردی، چاپ اول، قم: مؤسسه نهجالبلاغه.
13
زاهد زاهدانی، سعید و مریم سروش، الگوی مصرف و هویت دختران جوان شهری، نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره چهارم، شماره 11، ص 77 - 109.
14
زیبایینژاد(1391)؛ جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیتی رسمی، چاپ اول، قم: نشر هاجر.
15
زیمل، گئورگ(1392)؛ درباره فردیت و فرمهای اجتماعی، مترجم: شهناز مسمیپرست، چاپ اول، تهران: نشر ثالث.
16
سبکتکین قربانعلی و محمدرضا سابقی(1394)؛ مجموعه مقالات اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم رفتاری تهران.
17
صدوق، محمدبن علی بنبابویه(1385)؛ علل الشرائع، جلد 2، چاپ اول، قم: داوری.
18
صدوق، محمّدبن على بنبابویه(1372)؛ من لا یحضره الفقیه، ترجمه: علىاکبر غفارى، چاپ اول، قم: نشر صدوق.
19
طباطبایی، محمدحسین(1403 ه ق)؛المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، بیروت: مؤسسه الاعلمی للمطبوعات.
20
طبرسی، فضلبن حسن، (1372)؛ مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، چاپ سوم، تهران: ناصر خسرو.
21
عاملى، حرّ(1409 ه ق)؛ وسائل الشیعه، چاپ اول، قم: مؤسسه آلالبیت علیهمالسلام.
22
قدیریاصل، باقر(1366)؛ کلیات علم اقتصاد، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر سپهر.
23
کلینى، محمدبن یعقوب(1407 ه ق)؛ کافی، چاپ چهارم، دارالکتب الإسلامیه، تهران.
24
گیدنز، آنتونی، (1382)؛ تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید،ترجمه: ناصر موفقیان، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
25
مایلز، استیون و مالکوم مایلز(1392)؛ شهرهای مصرفی، مترجم: مرتضی قلیچ و محمدحسن خطیبی بایگی، چاپ اول، تهران: تیسا.
26
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران(1374)؛ تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
27
وبلن، تورستین(1386)؛ نظریه طبقه تنآسا، مترجم: فرهنگ ارشاد، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تزاحم اخلاقی میان دو اصل احترام به حریم خصوصی و حفظ امنیت کاربران در شبکههای اجتماعی سایبری و ارائه راهکار
مأموران امنیتی و خانوادهها در ارتباط با کاربران شبکههای اجتماعی سایبری، با دو اصل اخلاقی «حفظ حریم خصوصی» و «حفظ امنیت» مواجهاند؛ این دو اصل، در مواردی، با یکدیگر در تزاحم قرار میگیرند و مأموران امنیتی و سرپرستان خانواده نمیتوانند هر دوی آنها را رعایت کنند و بهناچار باید برای ترجیح سیاستگذاری کرد. حال پرسش این است که در چنین مواردی چه باید کرد: آیا به هیچیک عمل نکنند و هر دو را کنار بگذارند یا یکی را فدای دیگری کنند؟ در این صورت کدامیک را باید فدای دیگری کرد؟ آیا میتوان در تمام موارد یکی را بر دیگری مقدم داشت و یا اینکه برحسب موارد و با توجه به پیامدهای مراعات آنها باید تصمیم گرفت. برای حل تزاحم اخلاقی، چهار راهکار وجود دارد: جمع میان دو اصل، دفع هر دو، ترجیح یک طرف و تخییر. این مقاله با پذیرش اصل ترجیح و با تبیین مراحل آن، یعنی؛ محاسبه مصالح، تطبیق با اهداف اخلاقی و تقدم امر دارای اهمیت بیشتر، حفظ امنیت کاربران را امری اَهَم معرفی میکند. در پایان، با ترجیح حفظ امنیت کاربران نسبت به حفظ حریم خصوصی، شرط هتک حریم خصوصی کاربران را از منظر اخلاقی بررسی میکند.
https://www.jrcp.ir/article_51287_527bd4dbac4bc3cdb259cd350813c7b3.pdf
2017-02-19
75
94
تزاحم
شبکههای اجتماعی
اخلاق
حریم خصوصی
امنیت
کریم
خان محمدی
khanmohammadi49@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
شاملی
alishameli1365@gmail.com
2
دبر قطب
AUTHOR
1. قرآن کریم.
1
2. آذربایجانی، مسعود و افضل بلوکی و محمدعلی مصلح نژاد(1392)؛ روش حل تزاحمهای اخلاقی با تأکید بر دیدگاه آیتالله مصباح، پژوهشنامه اخلاق، سال ششم، شماره 21، ص39 - 59
2
3. اتکینسون، آر. اف(1370)؛ فلسفه اخلاق، ترجمه: سهراب علوینیا، تهران: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
3
4. الخادمی، نورالدین(1421ق)؛ المصلحه المرسله حقیقتها و ضوابطها، بیروت: دار ابن حز.
4
5. العالم، یوسف حامد(1421ق)؛ المقاصد العامه للشریعه الاسلامیه، قاهره: دارالحدیث.
5
6. انصاری، مرتضیبن محمدامین(1421ق)؛ فرائدالاصول، قم: مجمع الفکرالاسلامی.
6
7. ایرانپور، پرستو(1391)؛ میزان سواد رسانهای و نقش آن در استفاده از رسانههای تعاملی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
7
8. بلوکی، افضل و محمدعلی مصلحنژاد(1391)؛ مبانی و مؤلفههای اعتقادی در رفع تزاحم اخلاقی، پژوهشهای اعتقادی- کلامی، سال دوم، شماره 5، ص 33- 58.
8
9. بهرامی، محسن و احد قراملکی(1391)؛ تحلیل مفهومی تعارضات اخلاقی، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره پنجم، شماره 2، ص 32- 44.
9
تویسرکانی، محمدنبی ابن احمد(1413)؛ لئالی الاخبار، قم: مکتب العلامه، 5 ج.
10
جوادیآملی، عبدالله(1391)؛ مفاتیح الحیاه، قم: اسراء.
11
خادمی، عیناله و علی حیدری و کبری عباسیکیا(1393)؛ ارزیابی راهحلهای اندیشمندان اسلامی در مواجهه با تزاحم تکالیف اخلاقی، فصلنامه آینه معرفت، دانشگاه شهید بهشتی، ص 139- 152.
12
دهخدا، علیاکبر(1338)؛ فرهنگ لغات، تهران: چاپ سیروس.
13
صدر، محمدباقر(1405)؛ بحوث فی علمالأصول، مقرر محمود هاشمی شاهرودی، قم: مؤسسه دائره معارف الاسلامی، 7 ج.
14
مجلسى، محمدباقر(1413)؛ بحار الانوار، 111 جلد، بیروت: دارالاضواء.
15
مسعودی، محمدهاشم(1389)؛ ماهیت و مبانی کلامی تکلیف، چاپ دوم، قم: بوستان کتاب.
16
Bennett, C. (2001), Cookies, Web Bugs, Webcams and Cue Cats: Patterns of Surveillance on the World Wide Web. Ethics and Information Technology 3(3), 195 – 208.
17
Brey, P. (2007), “Ethical Aspects of Information Security and Privacy”, in: Security, Privacy, and Trust in Modern Data Management, M. Petković and W. Jonker (Eds.), Springer Berlin Heidelberg, pp. 21-36.
18
DeCew, Judith, "Privacy", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2015 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL http://plato.stanford. edu/archives/spr2015/entries/privacy/>.
19
Driver, Julia, "The History of Utilitarianism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2014 Edition), Edward N. Zalta (ed.), http://plato.stanford.edu/archives/win2014/entries/utilitarianism-history.
20
Horty, John f.(2003), “Reasoning with Moral Conflicts” University of Maryland, College Park, NOU^S 37:4,557–605.
21
Landwehr.C.E and Heitmeyer.C.L and McLean.J.D (2011). “A security model for military message systems: Retrospective”, Naval Research Laboratory, Washington DC.
22
Ross, W. D, (1930),the right and the good , oxford university press.
23
Shostack.A and Syverson.P (2004), “What price privacy, J. in Economics of Information Security”, The Netherland, Kluwer.
24
Parent, W., (1983), “Privacy, Morality and the Law”, Philosophy and Public Affairs, 12: 269–88.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مبانی اصل عینیتگرایی و بیطرفی در اخلاق حرفه ای رسانهها
یکی از اولین اصول مورد نظر تدوین گران اخلاق رسانه، اصل عینیت و بیطرفی رسانهها در انجام وظایف حرفهای است. عینیگرایی از جمله هنجارهای اساسی در روزنامهنگاری غربی است که به الگوی غالب روزنامهنگاری حرفهای در بیشتر نقاط جهان تبدیل شده است. عینیگرایی در سیرتاریخی خود، فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ زمانی بهعنوان اصلی مسلم، باوری همگانی و معیاری برای تعیین اصالت اخلاقی رسانهها بودهاست. و سپس با تعاریف، حاشیهزنیها و چالشهایی مواجه شده و بهتدریج بر لزوم طرد، بیفایده بودن و عدم امکان عملی تحقق آن تأکید رفت. پس از این مرحله نیز اصل عینیت و بیطرفی با پذیرش برخی تغییرات در تعریف، مبانی معرفتشناختی و روششناختی، همچنان بر باقی ماندن در ادبیات اخلاقی رسانه اصرار دارد. این مطالعه، با مرور فراز و فرودی این اصل، این فرضیه را مورد بررسی و تأیید قرار میدهد که گرایش به بیطرفی در رسانه و تلاش در جهت دستیابی به عینیت بهعنوان یک غایت و هدف ایدئال برای یک گزارش رسانهای مطلوب، تا حد زیادی شکلگرفته، متقارن و ناشی از تمایلات فکری در نظام معرفتشناختی بشری نسبت به عینیگرایی است. عینیگرایی رسانهای با اوج گرفتن جنبشهای مدرنیستی و معرفتشناسیهای حسگرایانه اوج گرفت و متقابلاً بهتبع واردشدن انتقادات گسترده به اثباتگرایی افراطی، مورد انتقاد قرار گرفته و افول کرد و مجدداً با بازگشت واقعگرایی مورد بازتأیید محتاطانه قرارگرفت.
https://www.jrcp.ir/article_51291_dbd1c4d6d6ba44b45d021361ba252e2b.pdf
2017-02-19
95
130
عینیگرایی
بیطرفی
اخلاق رسانه
معرفتشناسی
اثباتگرایی
سید حسین
شرف الدین
sharaf@qabas.net
1
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
AUTHOR
احمد
کوهی
ahmadkuhi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
اوسولیوان، تام و هارتلی، جان و ساندرز، دانی و فیسک، جان(۱۳۸۵)؛ مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه م. رئیسزاده، تهران: فصلنو.
1
بشیر، حسن و سمانه آذرپور(1390)؛ اخلاق وبلاگ نویسی، مطالعات میان رشتهای در رسانه و فرهنگ، شماره 1 و 2، ص 1–20.
2
کوواچ، بیل، و روزنستیل، تام(۱۳۸۵)؛ عناصر روزنامهنگاری، مترجم: داوود حیدری، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
3
بل، وندل، (1392)؛ مبانی آیندهپژوهی : تاریخچه، اهداف و دانش، مترجم: مصطفی تقوی و محسن تقوی، تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی- مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
4
دهخدا، علیاکبر (۱۳۷۳)؛ عینی، لغتنامه دهخدا، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
5
شرفالدین، حسین. (8/11/1391)؛ ارتباط رسانه با اخلاق و تعامل این دو با یکدیگر، ارائه شده در دومین پیش نشست همایش بین المللی اخلاق و ادیان، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای مرکز قم.
6
شکرخواه، یونس (۱۳۷۴)؛ خبر، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
7
شکرخواه، یونس (1381)؛ واژهنامه ارتباطات، تهران: سروش، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
8
کمالیپور، یحیی (1382)؛ عینیگرایی، آزادی رسانهای و مسئولیت اجتماعی یک دیدگاه خاورمیانهای. مترجم: یونس شکرخواه، رسانه (54)، 36–41.
9
مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها (1375)؛ رویکرد اخلاقی در رسانهها: (مجموعه مقالات نخستین هماندیشی اخلاق مطبوعاتی روزنامهنگار مسلمان)، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
10
معتمدنژاد، کاظم (۱۳۵۰)؛ روزنامهنگاری، تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
11
معتمدنژاد، کاظم (1377)؛ اسناد: میثاق اخلاق حرفهای روزنامهنگاری، رسانه (34)، 86–88 .
12
معتمدنژاد، کاظم (1385)؛ اصول اخلاقی حرفه روزنامهنگاری (زمینههای تاریخی، مقرراتگذاریهای ملی و پژوهشهای جهانی)، رسانه 17(1)، 31–76.
13
مککوایل، دنیس (1385)؛ درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، مترجم: پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
14
نصراللهی، اکبر (1382)؛ اصول خبرنویسی: شناخت، جمعآوری و انتشار اخبار، تهران: سروش، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
15
نقیبالسادات، س. ر (1375)؛ آموزش: روزنامهنگاری عینی؛ موافقان و مخالفان، رسانه، 7(1)، 61–66.
16
نمکدوست تهرانی، حسن (1380)؛ کنکاشی در مفهوم عینیگرایی در روزنامهنگاری معاصر. پژوهشهای ارتباطی(پژوهش و سنجش)، (۲۷).
17
وایت، رابرت.ای(1385)؛ عوامل اجتماعی و سیاسی توسعه اخلاق ارتباطات، مترجم: اسماعیل بشری، رسانه، 17(1)، 137–172.
18
Ambrosio, C (2014); Objectivity and Visual Practices in Science and Art, In M. C.
19
Galavotti, D. Dieks, W. J. Gonzalez, S. Hartmann, T. Uebel, & M. Weber (Eds.), New Directions in the Philosophy of Science, The Philosophy of Science in a European Perspective (pp. 353–368). Springer International Publishing.
20
Berry, S. J (2005); Why Objectivity Still Matters, Nieman Reports, Retrieved از http://www.highbeam.com/doc/1G1-134383361.html.
21
Blood, R (2003). Weblogs and journalism: Do they connect. Nieman reports, 57(3), 61–63.
22
Fox, J. R., & Park, B (2006); The “I” of Embedded Reporting: An Analysis of CNN Coverage of the “Shock and Awe” Campaign. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(1), 36–51.
23
Iggers, J (1998); Good news, bad news: journalism ethics and the public interest. Boulder, Colo.: WestviewPress.
24
Kieran, M (1998); Media Ethics, Routledge.
25
Lau, R. W (2004); Critical realism and news production, Media, Culture & Society, 26(5), 693–711.
26
McQuail, D (2000); McQuail’s Mass Communication Theory, SAGE Publications.
27
Nolan, D., & Marjoribanks, T (2006); Objectivity, impartiality and the governance of journalism. in TASA 2006 conference proceedings (1-10). Retrieved from http://www.tasa.org.au/conferences/conferencepapers/papers/CultureMediaandCommunication/Nolan,Marjoribanks.pdf.
28
Schudson, M (1981); Discovering the News: A Social History of American Newspapers. Basic Books.
29
Schudson, M (2001); The objectivity norm in American journalism*. Journalism, 2(2), 149–170.
30
Simpson, J. A., & Weiner, E. S (1989); The Oxford english dictionary (2). Clarendon Press Oxford.
31
Streckfuss, R (1990); Objectivity in journalism: A search and a reassessment. Journalism & Mass Communication Quarterly, 67(4), 973–983.
32
tuchman, gaye (1972, ژانویه); Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen’s Notions of Objectivity, American Journal of Sociology, (Vol. 77, No. 4), 660–679.
33
Ward, S. J. A (2006); The Invention of Journalism Ethics: The Path to Objectivity And Beyond, Mcgill Queens Univ Pr.
34
Ward, S. J. A (2011); Ethics and the Media: An Introduction, Cambridge University Press.
35
Wahl-Jorgensen, K., & Hanitzsch, T (2008); The Handbook of Journalism Studies. Routledge.
36
Westerståhl, J (1983); OBJECTIVE NEWS REPORTING General Premises. Communication Research, 10(3), 403–424. http://doi.org/10.1177/009365083010003007
37
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی مطلوب ممیزی در حوزه ترجمه کتب علوم انسانی با تاکید بر آراء مقام معظم رهبری
ترجمه متون اگر در مجرای صحیح خود قرار بگیرد، یکی از زمینههای تبادل فرهنگی و پیشرفت تمدنها خواهد بود. اما این ابزار امروزه به بستری برای تسری الگوهای غربی در راستای اهداف جهانیسازی تبدیل شده است. غرب بهخصوص در راستای خارج کردن رقیب اصلی فکری خود یعنی جهان اسلام از میدان علوم انسانی تمرکز ویژهای بر محو الگوهای اسلام شیعی و جایگزین کردن الگوهای سکولار دارد. در عملیات بی. اس. پی[1] بهعنوان بزرگترین عملیات جاسوسی آکادمیک قرن بیستم، علوم انسانی نافذترین حوزه جنگ نرم و ترجمه کتاب سلاح تبلیغات استراتژیک بهشمار میرود. چنین ادعایی نیاز به وجود الگویی هوشمند و قوی در مواجهه با مقوله ترجمه را نشان میدهد. امروزه تنها الگوی نظارت بر ترجمه، شیوه ممیزی مرسوم است که در میان آثار تألیفی و ترجمه شده مشترک است. اما این شیوه در مواجهه با آثار ترجمه شده کارآمدی مطلوب را ندارد. سؤال اصلی پژوهش، چیستی الگوی مطلوب مواجهه با سیل کتب ترجمه شده در حوزه علوم انسانی با تأکید بر آراء مقام معظم رهبری است. در این پژوهش به مدد روش تحلیل مضمون شیوه جدیدی از ممیزی با «عنوان ممیزی» پویا ارائه میشود. در ممیزی پویا تنها راه مقابله با آثار ترجمه شده، از نوع حذف و سانسور نیست؛ بلکه نقد و حاشیهنویسی پایاپای اثر با توجه به مبانی اسلامی در کنار ممیزی مرسوم ضروری است. [1].b.s.p
https://www.jrcp.ir/article_53106_ee20481fea7308cf9166f37e869fff3f.pdf
2017-02-19
131
155
الگوی ممیزی
ترجمه
تهدید نرم
آیت الله خامنه ای
علوم انسانی
الگوی مطلوب
نصرالله
آقاجانی
nasraqajani@gmail.com
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
AUTHOR
فاطمه
ملک خانی
f.malekkhani@chmail.ir
2
کارشناسی ارشد ارتباطات فرهنگی دانشگاه باقر العلوم(ع) - طلبه سطح سه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س)
LEAD_AUTHOR
نهج البلاغه، گردآورنده: شریفالرضی، محمدبن حسین، ترجمه جعفری تبریزی، محمد تقی(1380)؛ مشهد: نشر آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامى.
1
پارسانیا، حمید(۱۳91)؛ جهانهای اجتماعی، چاپ اول، قم: انتشارات کتاب فردا.
2
فضلی نژاد، پیام (1391)؛ نیمه پنهان: ارتش سری روشنفکران، تهران: نشر کیهان.
3
شرف الدین، سیدحسین(1386)؛ آیینه پژوهش، مقاله ممیزی کتاب، سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی در حوزه ممیزی کتاب.
4
داوری اردکانی، رضا(1374)؛ فارابی، تهران: چاپ قیام.
5
مهاجرنیا، محسن(1380)؛ اندیشه سیاسی فارابی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی.
6
فلاطوری، عبدالجواد (1354) مقاله نظر فارابی درباره تبادل فرهنگها، کتاب ابونصر فارابی، زیر نظر ایرج افشار، تهران انتشارات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد.
7
صفا، ذبیح الله(1354)؛ مقاله محیط علمی و فرهنگی عصر فارابی، کتاب ابونصر فارابی، زیر نظر ایرج افشار، تهران: انتشارات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد.
8
طباطبایی، سید محمدحسین (1391)؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم، تحقیق و تنظیم کتاب: سید هادی خسروشاهی، چاپ سوم، قم: انتشارات بوستان کتاب.
9
صحیفه امام، جلد13، تهران: انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
10
دانشنامه جهان اسلام، زیرنظر غلامعلی حدادعادل (1383)، تهران: نشر بنیاد دایرة المعارف اسلامی.
11
رجب زاده، احمد (1381)؛ ممیزی کتاب، پژوهشی در 1400 سند ممیزی کتاب در سال 1375 ، تهران: نشر کویر .
12
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان(1377)؛ شماره 15 مصاحبه با آقای کامبیز نوروزی؛ «سانسور مردود است، حتی در ادبیات کودک».
13
فصلنامه نقد کتاب(1393)؛ «ممیزی کتاب و مشکلات آن»، اطلاعرسانی و ارتباطات، سال اول، شماره 3 و 4 پاییز و زمستان.
14
سایت مقام معظم رهبری، خامنهای دات آی آرwww.khamenei.ir
15
خبرگزاری فارس(1392)؛ گزارش همایش «ترجمه و علوم انسانی»؛ حداد عادل: «جماعت متدین وارد ترجمه علوم انسانی شوند/ ترجمه در ایران با تجدد پیوند خورده است.»
16
سایت فرارو(1394)؛ «تشریح نحوه ممیزی کتاب در وزارت ارشاد»
17
خبرگزاری فارس(1392)؛ قانون درباره ممیزی کتاب چه میگوید/ نگاهی دوباره به «اهداف، سیاستها و ضوابط نشر کتاب»
18
مشرق نیوز(1393)؛ «نگاهی به ممیزی کتاب و خطوط قرمز در کشورهای غربی»
19
خبرگزاری مهر(1392)؛ تفسیر المیزان ناظر به شبهات رشید رضا در «المنار» است«المیزان» تفسیر آیه به روایت هم هست.
20