شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
5
2
2018
12
22
شکل گیری ارتباطات انسانی در ساحتی فرامادی
7
24
FA
حمید
پارسانیا
استاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
a@b.com
نعمت الله
کرم اللهی
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
a@a.com
مجید
مبینی مقدس
دانشجوی دکتری فرهنگ وا رتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
majid.mobini@gmail.com
حکمت متعالیه این ظرفیت را دارد که علوم انسانی هر یک به نوعی از آن بهره گیرند. ارتباطات نیز به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی، میتواند برخی گزارههای خود را با استفاده از حکمت متعالیه غنا بخشد. پرسش اصلی تحقیق حاضر آن است که از منظر حکمت متعالیه، در ارتباطات میان انسانها چه رخ میدهد؟ برای نیل به پاسخ از روش دلالت پژوهی نظاممند استفاده شده است؛ بدین نحو که ابتدا ارتباطات در قالب سه بخش «ادراک معنا»، «انتقال پیام» و «دریافت معنا» صورتبندی شده است و سپس دلالتهای حکمت متعالیه در هر بخش مورد مطالعه قرار گرفته است. بنا بر یافتههای تحقیق، غالب ارتباطگران برای ادراک یک معنای حقیقی جزئی یا کلی، نیازمند عقل فعال هستند و غالب مخاطبان نیز برای دریافت معنای حقیقی مقصود ارتباطگر، به عقل فعال وابسته هستند. عقل فعال به موجود مجردی اطلاق میشود که در طول اراده الهی، خلق و تدبیر جهان مادی (نقش هستیشناختی) و نیز افاضه علوم (نقش معرفتشناختی) را بر عهده دارد. هر چقدر طرفین ارتباط، ظرفیت دریافت فیض بیشتری از عقل فعال را داشته باشند، ارتباط کاملتری بین دو انسان شکل میگیرد. بنابراین، در صورت رخ دادن شکست در ارتباطات، در کنار بررسی عوامل مادی، باید احتمال عدم ارتباط مخاطب با عقل فعال را نیز در نظر داشت ...
ارتباطات,عقل فعال,حکمت متعالیه,ارتباطات متعالیه
https://www.jrcp.ir/article_81065.html
https://www.jrcp.ir/article_81065_7547128826aa4a5b2d6775e5384f5118.pdf
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
5
2
2018
12
22
بازخوانی مبانی ارزشی سیاستپردازی در حوزة عفاف و حجاب
25
50
FA
حسین
بستان (نجفی)
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
hbostan@rihu.ac.ir
سیاستها به طور کلّی از مجموعه متنوعی از مبانی فلسفی، فقهی، حقوقی، ارزشی و ایدئولوژیک تغذیه میشوند که این مقاله از میان انواع گوناگون مبانی، بر مبانی ارزشی تمرکز دارد. مبانی ارزشی پذیرفتهشده از سوی سیاستپژوهان و سیاستگذاران به گونهای اجتنابناپذیر در جریان سیاستپردازی و سیاستگذاری دخالت میکنند، گرچه به آنها تصریح یا حتی التفات نشود. این مقاله با رویکردی عقلانی – اجتهادی به بازخوانی مهمترین مبانی ارزشی مؤثر بر سیاستپردازی عفاف و حجاب پرداخته است. بر اساس نتائج تحقیق، نظام اسلامی باید سیاستهای خود در زمینة عفاف و حجاب را بر مجموعهای از مبانی ارزشی استوار سازد که در چهار محور خلاصه میشوند: مبانی فقهی (شامل تکالیف فردی در زمینههای پوشش، نگاه به جنس مخالف و سایر روابط زن و مرد و تکالیف اجتماعی در سه حوزة تعلیم و تربیت، حمایت و نظارت)، مبانی حقوقی (شامل حق آزادی، حق کرامت انسانی، حق حریم خصوصی و تلفیق حقگرایی و وظیفهگرایی)، چارچوب مرجع ارزشگذاری و نظریة جنسی.
سیاستگذاری فرهنگی,روش سیاستپردازی,سیاستپژوهی دینی,عفاف و حجاب
https://www.jrcp.ir/article_96420.html
https://www.jrcp.ir/article_96420_e1acdc160f669735fb72926bec8826b5.pdf
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
5
2
2018
12
22
مجازیشدن آسیبهای اجتماعی؛ مسالهها و راهحلهای سیاستی
51
80
FA
فرشاد
مهدی پور
عضو هیات علمی و رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
f.mahdipour@gmail.com
مجازیشدن همه ساحات زندگی بشری را درنوردیده، بسان بخشی از امر واقع و نه سطحی دومی یا مجازی که بعضا تصور میشود؛ بدین اعتبار مجاز در برابر حقیقت نیست، بلکه مرحلهای از آن است که در آن واقعیت، تنزل مییابد و به نحوی تازه بازتابانده میشود که میتواند مشتمل بر قبض، بسط، تنزیل و توسعه باشد. با چنین فرضی میتوان از دو سو به مسائل برآمده از آسیبهای اجتماعی نگریست: اولی آسیبهای اجتماعی مجازیشدن و دوم مجازیشدن آسیبهای اجتماعی. در صورت اول، مسالههایی پیش از مجازیشدن یا بهطور کلی وجود نداشته یا مبدع آن سایبر است و در صورت دوم میتوان باید بهدنبال نمایش کاربستهای سو/استفاده از سایبر در بسط و توسعه آسیبهای اجتماعی بود. این مطالعه با استفاده از دو روش فراتحلیل و پدیدارشناسی، دادهها موجود و مشاهدات را گردآوری کرده و تلاش داشته در چهار لایه سایبر (کاربر، محتوا، خدمات و زیرساخت)، مسائل عمیق و سطحی ناشی از مجازیشدن آسیبهای اجتماعی در دو سطح نمادها و ارزشها، مورد مطالعه قرار دهد. و نهایتا راهحلهای سیاستیای را به دو شکل خرد-مسالهمحور و راهبرد کلان ارائه دهد.
فضای مجازی,سیاستگذاری,آسیبهای اجتماعی
https://www.jrcp.ir/article_81068.html
https://www.jrcp.ir/article_81068_46d171bec89be84248408343b72e5763.pdf
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
5
2
2018
12
22
شناسایی و اولویت بندی مولفههای موثر بر جایگاهیابی استعدادها؛ مطالعه ای اقدام پژوهانه در یک سازمان فرهنگی
81
108
FA
جواد
محمدصالحی
کارشناسی ارشد، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، تهران، ایران.
jmsalehi@ut.ac.ir
مرتضی
سلطانی
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
mortezasoltanee@ut.ac.ir
حسین
پرکان
دانشجوی دکترا، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)، قم، ایران.
h.parkan@isca.ac.ir
محیط پرتلاطم فرهنگی، سازمانهای وظیفه محور این عرصه را به تغییر آهنگ به سمت رویکرد "مساله محوری" واداشته است. بررسی اینکه در جامعه امروز چه فهرستی از مسائل اساسی فرهنگی وجود دارد و تشخیص اینکه مزیت نسبی هر سازمان فرهنگی در کجاست و چه بخشی از این مسائل را باید عهده دار شود، مساله محوری نامیده می شود. آنچه که در این رویکرد اهمیت ویژهای مییابد شناسایی و بکارگیری استعدادها بعنوان سرمایه های انسانی ویژه در ﻣﺸﺎﻏﻞ ﮐﻠﯿﺪی سازمان است که دقیقا محل تمرکز مدیریت استعداد است. براین اساس باید مشاغل کلیدی سازمان شناسایی شده و تحت پوشش برنامه های مدیریت استعداد قرار گیرند.<br /> در این تحقیق، راهبرد مدیریت استعداد، بهمنزله اقدامها و فرایندهایی است که دربرگیرنده تعریف متناوب مشاغل کلیدی و راهبردی، تدوین نوعی مخزن استعداد جامع از شاغلان با قابلیتها، توانمندیها و عملکرد بالا برای پرکردن مشاغل مذکور و تدوین نوعی «معماری متمایز منابع انسانی» برای تسهیل روند پرکردن پستها و مشاغل کلیدی با شاغلان کلیدی است.<br /> هدف این پژوهش، تعیین و رتبه بندی مولفههای موثر بر جایگاه یابی استعدادها در ساختار یک سازمان فرهنگی می باشد. تحقیق حاضر به روش کیفی اقدامپژوهی، طی بازه دو سال صورت گرفته است. رتبه بندی و وزن دهی مولفه ها با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. <br /> براین اساس ده مولفه (ارشدیت، نقشآفرینی موثر در تحقق اهداف، توان راهبری، توان اخلالگری، صلاحیت تخصصی منحصربفرد، افقگشایی، ارزشآفرینی علمی، برنامهای بودن، مجاورت با مرکز قدرت، تعاملمحوری) به ترتیب اولویت، موثر بر جایگاهیابی استعدادها در سازمان فرهنگی مورد مطالعه شناخته شدهاند.
استعداد,جایگاه یابی,ساختار,سازمان فرهنگی,اقدام پژوهی
https://www.jrcp.ir/article_81066.html
https://www.jrcp.ir/article_81066_bd905288413ad16aa69ca9361ea72479.pdf
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
5
2
2018
12
22
دلالتهای روندهای آینده اینترنت در سیاستهای تبلیغ دین در فضای مجازی
109
134
FA
احمد
کوهی
دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه تهران
ahmadkuhi@ut.ac.ir
محمد مهدی
ذوالفقار زاده
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
zolfaghar@ut.ac.ir
اینترنت، فضای مجازی و زندگی در عصر ارتباطات و اطلاعات عرصه هایی هستند که آمیخته با تحولات سریع، گسترده، عمیق و انفجاری هستند. در این فضا بدون نگاه به آینده و تحولات آن، اتخاذ راهبرد صحیح امکان پذیر نیست. فضای مجازی با توجه به روند تحولاتی مانند رشد قابلیت هوش مصنوعی، شخصیشدن هرچه بیشتر محتوا، رشد کلان دادهها، ظهور چتباتها (نرمافزارهای تحت پیام-رسانها)، اهمیت روزافزون تجربه کاربری، دغدغه اثرگذار حفظ حریم خصوصی و حفظ امنیت ملی کشورها، آیندهای متفاوت را در پیش دارد. اینترنت اشیاء در آینده ماهیتی متفاوت از اینترنت را به نمایش میگذارد و به همراه فناوریهای واقعیت افزوده، زندگی واقعی را به زندگی مجازی پیوند زده و آنها را در هم میآمیزد. همه این تحولات نشانه هایی برای تحولی عظیم در «عصر همگراییها» است. در این فضا برای تبلیغ دین در فضای مجازی، راهبردِ پیامرسانی دینی کفایت نمی کند و اتخاذ راهبرد «ساخت فضای زیست دینی در دنیای دیجیتالی» لازم است.
فضای مجازی,اینترنت,آینده,روند,همگرایی
https://www.jrcp.ir/article_96421.html
https://www.jrcp.ir/article_96421_89a8c8d686ecf8b4af0bb981b72b3cad.pdf
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
2423-7124
5
2
2018
12
22
شناسایی عوامل رسانه ای موثر بر ترویج فرهنگ وقف
135
164
FA
مهدی
اثنی عشران
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ، دانشکده علوم انسانی و حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
esnaashar@gmail.com
فائزه
تقی پور
استادیار، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
f.taghipour@khuisf.com
رضا
اسماعیلی
استادیار، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
r.esmaieili@khuisf.ac.ir
فرهنگ وقف همانند سایر موضوعات فرهنگی ،دینی،اجتماعی واقتصادی برای ورود به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر ،نیازمند تشریح ،تبلیغ ،بستر سازی، و شرایط اجرایی مناسب است .لذا هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر رسانه ای بر ترویج فرهنگ وقف بود. بدین منظور مؤلفههای رسانه ایی شامل ابعاد خبری، همبستگی ، آموزشی، سرگرمی و تفریح و جمعیت شناختی مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی بوده و نمونه آماری پژوهش 50 نفر از مدیران اوقاف شهر اصفهان بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور سنجش روایی محتوایی و صوری پرسش نامه از روش قضاوت متخصصین استفاده شد و به منظور برآورد پایایی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده و ضریب پایایی 85/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری spss در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصههای آماری مانند: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون tتک متغیره، آزمون آنوا و آزمون کروسکال والیس، استفاده شد. نتایج نشان داد که بعد آموزشی با میانگین 3.34 و بعد خبری با میانگین3.17 بیشترین تأثیر و بعد همبستگی با میانگین 2.33 وبعد سرگرمی و تفریح با میانگین 1.16 کمترین تأثیر را داشتند. بر حسب عوامل دموگرافیک نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین نمرات مؤلفههای رسانه بر حسب سن تحصیلات وجنس تفاوت معناداری وجود ندارد.
وقف,رسانه,فرهنگ,بقاع متبرکه
https://www.jrcp.ir/article_81069.html
https://www.jrcp.ir/article_81069_b53f36dc2e58331439f37c9c880c749d.pdf