TY - JOUR ID - 12990 TI - گونه‌شناسی مسائل در اقتصادِ "فرهنگ، هنر و رسانه" JO - دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی JA - JRCP.IR LA - fa SN - 2423-7124 AU - پیغامی, عادل AD - استادیار دانشگاه امام صادق علیه السلام Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 1 IS - 1 SP - 9 EP - 42 KW - اقتصاد فرهنگ KW - ‌ کالای فرهنگی KW - صنایع فرهنگی KW - ‌ اقتصاد فرهنگی DO - N2 - اقتصاد و فرهنگ از دیرباز دو عرصه درهم‌تنیده و مؤثر بر یکدیگر بوده و خواهند بود، به نحوی که سیاست‌گذاری و اقدام در هیچ‌یک از این دو بدون رعایت لوازم دیگری ممکن نیست و حتی هرگونه بی‌توجهی به هر کدام از آن‌ها تبعات و نتایجی منفی نسبت به هر دو در بر خواهد داشت. متأسفانه در کشور ما نیز پیش و پس از انقلاب، چه در ابعاد تئوریک و چه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های عملی،‌ آن‌گونه که باید و شاید توجهی به این تلاقی و تعاطی نشده است و دانش مصرح یا ضمنی انباشته‌ای نیز در این زمینه شکل نیافته است. به همین سبب می‌توان در ضمن و ورای اغلب مشکلات اقتصادی و فرهنگی، بی‌توجهی به پیش‌زمینه‌های دیگری و عدم استفاده از ابزارهای مزبور را دید. بر این اساس، در این مقاله سعی شده تا با مروری جامع و روشمند بر گستره مسائل مرتبط با تعامل بین دو عرصه اقتصاد و فرهنگ،‌ ضمن تأکید بر مقوله «اقتصاد فرهنگ» و اهمیت آن در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و دستیابی به نتایج فرهنگی مطلوب، ابعاد علمی و دلالت‌های عملی این تلاقی را تبیین کنیم و فهرستی از زمینه‌های تأثیرگذار مهم را برای نخبگان عرصه فرهنگ و اقتصاد به تصویر بکشیم.   UR - https://www.jrcp.ir/article_12990.html L1 - https://www.jrcp.ir/article_12990_c1f176fec5013e52f383ae715f1438ec.pdf ER -