TY - JOUR ID - 51286 TI - بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی JO - دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی JA - JRCP.IR LA - fa SN - 2423-7124 AU - مریجی, شمس الله AU - موذن سلطان آبادی, معصومه AD - هیات علمی AD - مدرس جامعه الزهرا Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 2 SP - 55 EP - 74 KW - هویت KW - جنسیت KW - مصرف DO - N2 - رشد روزافزون تفکرات سرمایه­داری، مصرف را به مسئله‌ای اساسی در جوامع تبدیل کرده است. در این مقاله با مقایسه دو رهیافت غربی و اسلامی، مناسبات هویت و جنسیت در رابطه با مصرف بررسی شد. یافته­های تحقیق نشان می‌دهد با ایجاد سکولاریسم در جامعه غربی، شاخص‌های فرهنگی متناسب با آن شکل گرفت تا جایی که امروزه، مصرف­ به‌عنوان ابزاری فرهنگی، با پر کردن خلأهای هویتی، عنصری هویت‌آور تلقی می‌شود. همچنین آزادی و بی‌قیدی در مصرف، بسیاری از تفاوت­های حاصل از جنسیت را که درباره مصرف رعایت می‌شد، از بین برده است، زیرا آنچه مهم است ایجاد مصرف‌کنندگان بیشتر است، از این‌رو هویت و جنسیت کاملاً تحت‌الشعاع مصرف است. در مقابل در رهیافت اسلامی علاوه بر آنکه اسلام، هویت را از مصرف نمی‌گیرد، بین مصرف زنان و مردان، تمایزاتی قائل است که مصرف‌کننده مسلمان ملزم به رعایت آن است، این تمایزات را هم در نوع و میزان مصرف و هم در ارزش‌های اخلاقی مربوط مصرف می‌توان مشاهده کرد. UR - https://www.jrcp.ir/article_51286.html L1 - https://www.jrcp.ir/article_51286_16360e8b9a6b52e739fb1382ffe3ec48.pdf ER -