@article { author = {رفیعی, ناصر}, title = {بایدها و نبایدهای تبلیغ دینی در جوامع چندفرهنگی با تاکید بر سیره پیامبراکرم(ص)}, journal = {دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی}, volume = {8}, number = {1}, pages = {191-208}, year = {2021}, publisher = {شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی}, issn = {2423-7124}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {رساندن پیام دین در گذشته بدلیل صعوبت ارتباطات ، فقدان وسایل ارتباط جمعی و سادگی زندگی بشر چندان مشکل نبود، تبلیغات به صورت منطقه ای و گاه کاملا فارغ از منطقه کنار خود بود ، اما اکنون و در عصر جدید ، تبلیغ بدلیل سهولت سفر ، مهاجرت ، گسترش فضای مجازی و سرعت انتقال اطلاعات از پیچیدگی خاصی برخوردار شده و جوامع را از یکدستی خارج و چندفرهنگی نموده است . تنوع نژاد ، فرهنگ ،مذهب ،رنگ ،زبان و دهها عامل دیگر این مسیر را هموار نموده به گونه ای که کوچکترین لغزش و بی احتیاطی به بحرانی جبران ناپذیر تبدیل خواهد شد . ضبط سریع مطالب و سرعت انتقال، امکان انکار و توجیه و جبران را از مبلغان دینی سلب می کند . در چنین جوامعی رساندن پیام دین از ظرافت خاصی برخوردار است و رعایت مبانی و اصولی را می طلبد تاتبلیغ در بستری مسالمت آمیز و ارام صورت گیرد . پژوهش پیش رو نگاهی به مهمترین بایدها و نبایدها در چنین جامعه ای دارد ، اموری که رعایت آن تاثیر تبلیغ را ماندگار می کند ، از انجا که نخستین مبلغ اسلام یعنی رسول خدا (ص) در جامعه ای با گرایش های مختلف مبعوث شد سیره آن حضرت در زمینه تبلیغ وجذب مخاطبان در این نوشتار مورد تاکید قرا گرفته است .}, keywords = {تبلیغ دینی,جوامع چندفرهنگی,سیره پیامبراکرم(ص),تبلیغ}, url = {https://www.jrcp.ir/article_146544.html}, eprint = {https://www.jrcp.ir/article_146544_be7cfe0b59a75c5958b5c7a6e144c791.pdf} }