@article { author = {مریجی, شمس الله and موذن سلطان آبادی, معصومه}, title = {بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی}, journal = {دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی}, volume = {3}, number = {2}, pages = {55-74}, year = {2017}, publisher = {شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی}, issn = {2423-7124}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {رشد روزافزون تفکرات سرمایه­داری، مصرف را به مسئله‌ای اساسی در جوامع تبدیل کرده است. در این مقاله با مقایسه دو رهیافت غربی و اسلامی، مناسبات هویت و جنسیت در رابطه با مصرف بررسی شد. یافته­های تحقیق نشان می‌دهد با ایجاد سکولاریسم در جامعه غربی، شاخص‌های فرهنگی متناسب با آن شکل گرفت تا جایی که امروزه، مصرف­ به‌عنوان ابزاری فرهنگی، با پر کردن خلأهای هویتی، عنصری هویت‌آور تلقی می‌شود. همچنین آزادی و بی‌قیدی در مصرف، بسیاری از تفاوت­های حاصل از جنسیت را که درباره مصرف رعایت می‌شد، از بین برده است، زیرا آنچه مهم است ایجاد مصرف‌کنندگان بیشتر است، از این‌رو هویت و جنسیت کاملاً تحت‌الشعاع مصرف است. در مقابل در رهیافت اسلامی علاوه بر آنکه اسلام، هویت را از مصرف نمی‌گیرد، بین مصرف زنان و مردان، تمایزاتی قائل است که مصرف‌کننده مسلمان ملزم به رعایت آن است، این تمایزات را هم در نوع و میزان مصرف و هم در ارزش‌های اخلاقی مربوط مصرف می‌توان مشاهده کرد.}, keywords = {هویت,جنسیت,مصرف}, url = {https://www.jrcp.ir/article_51286.html}, eprint = {https://www.jrcp.ir/article_51286_16360e8b9a6b52e739fb1382ffe3ec48.pdf} }