TY - JOUR ID - 42330 TI - ظرفیت‌های فرهنگی ـ هویّتی جهان فطری JO - دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی JA - JRCP.IR LA - fa SN - 2423-7124 AU - محدّث, علیرضا AU - ابراهیمی‌پور نعمت آباد, قاسم AD - دانشجوی دکتری فلسفة علوم اجتماعی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) AD - عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 2 SP - 49 EP - 76 KW - فطرت KW - فرهنگ KW - جهان فطری KW - جهان فرهنگی DO - N2 - از دورة رواج تجربه‌گرایی، به فطرت به مثابة کیفیت خلقت انسان با ویژگی‌های فرامادی توجه جدّی نشده است و بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده در باب سرشت نوعی انسان، یا رویکردی مادی دارد، به گونه‌ای که اساساً به انکار ذاتمندی انسان انجامیده (سرشت‌ستیز) یا با نوعی تقلیل‌گراییِ آدمی به ابعاد فیزیکی، ظرفیت‌های فرهنگی ـ هویّتی انسان به داشته‌هایی از قبیل ابعاد فیزیولوژیکی و ژنتیکی فروکاسته شده (سرشت‌پذیر مادی) و به‌تدریج، درک انسان از هویّت نوعی خویش و دیگری فرهنگی را با چالش مواجه ساخته است. این نوشتار می‌کوشد بر پایة انسان‌شناسی قرآنی، با رویکردی فرامادی و با روش «توصیفی ـ تحلیلی»، ظرفیت‌های فرهنگی ـ هویّتی جهان فطری را به مثابة زیستْ‌جهان بنیادین و مشترک میان جهان‌های متکثّر فرهنگی بررسی کند. جهان فطری با برخورداری از ثبات‌، اشتراک میان انسان‌ها، و قوانین عامی همچون «انکارناپذیری اصل واقعیت» (در حوزة بینش‌ها) و «گرایش به کمال مطلق» (در حوزة گرایش‌ها)، می‌تواند زمینة درکی از هویّت نوعی انسان و ایجاد تعامل میان جهان‌های فرهنگی متکثّر را فراهم سازد. برخی از یافته‌های آن عبارت است از: قدرت بازدارندگی فوق‌العاده بالا در برابر انکار بعد شناختاریِ مطلق علم در حوزة «ادراکات حقیقی»؛ ظرفیت هدایت‌گری اعتباریات به سمت گرایش‌های عالی انسانی در حوزة «ادراکات اعتباری»؛ قدرت جذب فرافرهنگی؛ توان دیپلماسی عمومی؛ جلوگیری از شکاف نسل‌ها؛ معنادار کردن بازگشتن به خویشتن. UR - https://www.jrcp.ir/article_42330.html L1 - https://www.jrcp.ir/article_42330_69639253a864af70253577bfc1fc4154.pdf ER -