به دلیل نقش و اهمیت دانشگاه در نظام آموزشی و تأثیر آن در فرهنگ جامعه، شناسایی مدلهای مربوط به فرهنگ در دانشگاه اهمیت زیادی پیدا میکند. دانشگاه با سایر سازمانها متفاوت میباشد، ازین رو نمیتوان فرهنگ دانشگاهی را با فرهنگ سازمانی یکسان در نظر گرفت و نیاز به بازتعریف و ارائه مدلهای مربوط به آن به طور خاص وجود دارد. مقاله حاضر با مرور نظاممند مطالعات گذشته و به روش فراترکیب، با هدف شناسایی ابعاد، مولفهها و ارائه مدل جامعی از فرهنگ دانشگاهی انجام گرفته است. نمونه اولیه پژوهش شامل 419 مطالعه مرتبط بوده است، که از پایگاههای اطلاعاتی در بازه زمانی 1375تا 1399 شمسی و1930 تا 2020 میلادی استخراج و پس از غربالگری تحقیقات 357 منبع حذف و 62 مطالعه باقی ماند که نتایج آنها با یکدیگر تلفیق گردید. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که مدل دارای 30 مؤلفه در 5 بعد: فرهنگ یادگیری، فرهنگ دانشجویی، فرهنگ حرفهای دانشگاه، مصنوعات ونمادهای فرهنگ دانشگاهی و بعد اجتماعی است. آشنایی با این مدل امکان ارزیابی فرهنگی در دانشگاه و امکان شناسایی شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را فراهم میکند که این امر میتواند به متخصصان حوزه آموزش عالی جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی کمک نماید.
سروش, مصطفی, زین آبادی, حسن رضا, عبدالهی, بیژن, & بهرنگی, محمدرضا. (1401). ارائه مدل مفهومی فرهنگ دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 9(1), -.
MLA
مصطفی سروش; حسن رضا زین آبادی; بیژن عبدالهی; محمدرضا بهرنگی. "ارائه مدل مفهومی فرهنگ دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب". دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 9, 1, 1401, -.
HARVARD
سروش, مصطفی, زین آبادی, حسن رضا, عبدالهی, بیژن, بهرنگی, محمدرضا. (1401). 'ارائه مدل مفهومی فرهنگ دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب', دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 9(1), pp. -.
VANCOUVER
سروش, مصطفی, زین آبادی, حسن رضا, عبدالهی, بیژن, بهرنگی, محمدرضا. ارائه مدل مفهومی فرهنگ دانشگاهی با استفاده از روش فراترکیب. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 1401; 9(1): -.