چیستی مسئله در دانش سیاست‌گذاری مبتنی بر نظریه جهان‌های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه باقرالعلوم ع

2 رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم ع

3 عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)

4 هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم

چکیده

یکی از مسیرهای بازسازی علم مدرن به ­پرسش ­کشیدن بنیان­ های دانشی، واسازی و سپس بازسازی مجدد آن بر اساس مبانی و پارادایم اندیشه‌­ای خویش است؛ چراکه علم مدرن وجوه مختلف زندگی انسان ایرانی را مملو کرده است. حال پرسش این مقاله آن است که اگر سیاست­گذاری به ­مثابه یک نظام دانش و مبتنی بر پرسش­های بنیادین­‌اش که یکی از آنها مسئله سیاست­گذارانه است بازخوانی شود، مسئله چه ویژگی­هایی خواهد داشت؟ این مقاله از نظریه جهان­های اجتماعی و بنیاد آن که نظریه سه جهان معرفتی پارسانیا است -به عنوان ظرفیتی ایجاد شده مبتنی بر حکمت صدرایی- برای پاسخ به این مسئله بهره جسته است. مقاله به روش عقلی-تحلیلی و در گفتگو با برخی اندیشمندان که به این موضوع پرداخته‌­اند، تلاش کرده است ویژگی­ های مسئله سیاست­گذارانه را از منظر مذکور تشریح ­کند؛ نتیجه این تحلیل آن است که ویژگی­های یک مسئله سیاست­گذارانه عبارتند از: عمومیت، موقعیت­مندی، هنجارمندی، غایت­مندی، کنترل ­ناپذیری و واقعیت­مندی.

کلیدواژه‌ها