طراحی فرآیند خط‌مشی‌گذاری در رسانه کودک جمهوری اسلامی ایران با رویکرد دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره قم

2 هیأت علمی گروه مدیریت موسسه امام خمینی(ره)

3 عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

4 استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره» قم

چکیده

مهم ­ترین مظهر تحقق دین اسلام و در حقیقت اصلی ­ترین شأن دین برای جامه عمل پوشاندن به تمام اهداف عالیه خود در قالب حکومت اسلامی است. و از مهم ترین عناصر اسلامی دانستن یک حکومت، تدوین الگوی خط ­مشی­ گذاری آن بر پایه دین است. از حساس­ ترین نهادهای فرهنگی که برای تحقق دولت اسلامی می­ بایست بر اساس الگوی خط ­مشی­ گذاری بر پایه دین سازماندهی گردد، نهاد رسانه کودک است. این تحقیق برای دستیابی به این هدف، ارتباط بین دین، رسانه، خانواده و دولت اسلامی را در فرآیند خط‌مشی‌گذاری جانمایی کرده و با اضافه کردن سازه ­ها و مؤلفه ­های مؤثر در تدوین خط ­مشی­ در رسانه کودک توانسته الگوی تدوین خط ­مشی ­دینی رسانه کودک را طراحی کند. این الگو در حقیقت گام ­های لازم را برای دستیابی به سیاست‌های رسانه­ ای کودک تبیین می ­کند.
برای تحقق این هدف، محقق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی الگوهای موجود خط‌مشی‌گذاری با رویکرد دینی و آسیب­ شناسی ­های صورت گرفته در رسانه پرداخته است و بر اساس تحلیل ­های صورت گرفته به هفت سازه «دین»، «اسناد بالادستی» «خط ­مشی­ گذاران»، «فرآیند خط­ مشی ­گذاری»، «جامعه مخاطب کودک»، «سازمان ­های رقیب و همسو» و «سازمان رسانه کودک» و مؤلفه ­های متناسبی ذیل هر سازه دست یافته است.

کلیدواژه‌ها