در حیطة چیستی فرهنگ، تاکنون فراوان سخن گفته شده، اما کمتر از مبانی رفیع فلسفه و عرفان اسلامی در هستیشناسی این مقولة اجتماعی استفاده شده است. شاید یکی از علل آن اعتباری بودن حیات اجتماعی و فاصلة مبانی فرااعتباری فلسفه و عرفان اسلامی از چنین امور اعتباری است. اما به نظر میرسد ساحاتی از اجتماع، بهویژه ابعاد فرهنگی آن، ساحاتی کاملاً فرااعتباری هستند و در نتیجه، میتوانند مدخل خوبی برای ورود عمیق مبانی فلسفه و عرفان اسلامی در حیطه مباحث علوم اجتماعی باشند. در این زمینه و برای تبیین ابعاد فرااعتباری فرهنگ، میتوان بر مبنای اصالت وجود از «کلّیت سِعی» و وجودی سخن گفت و پس از تبیین فلسفی چنین کلیتی وجودی، نشان داد که فرهنگ، مصداق بارزی از کلّیت سِعی است و به صورتی کاملاً حقیقی، منشأ اتحاد وجودی افراد اجتماع در ساحتهای فرامادی جامعه میشود. از ثمرات مهم این نوع هستیشناسی فرهنگ، فهم عمیقتر دلالتهای فرهنگی برخی روایات است که دلالتهای آنها کمتر در ادبیات علمی علوم اجتماعی وارد شده است. این مقاله به دو نمونه از مهمترین این دلالتهای فرهنگی در تبیین رابطة امام و امّت و همچنین رابطة اهالی امّت با یکدیگر در قالب «اخوّت اسلامی» اشاره میگردد و نشان داده میشود که در حقیقت، محور فرهنگ اصیل جامعة ایدهآل اسلامی بر پایة همین درک فرااعتباری از نسبت امام و امّت و نسبت اهالی امّت با یکدیگر استوار است.
خانی, ابراهیم. (1394). نقش محوری کلّیت سِعی بر مبنای اصالت وجود در تبیین دلالتهای فرهنگی- اجتماعی روایات. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 2(1), 127-145.
MLA
ابراهیم خانی. "نقش محوری کلّیت سِعی بر مبنای اصالت وجود در تبیین دلالتهای فرهنگی- اجتماعی روایات". دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 2, 1, 1394, 127-145.
HARVARD
خانی, ابراهیم. (1394). 'نقش محوری کلّیت سِعی بر مبنای اصالت وجود در تبیین دلالتهای فرهنگی- اجتماعی روایات', دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 2(1), pp. 127-145.
VANCOUVER
خانی, ابراهیم. نقش محوری کلّیت سِعی بر مبنای اصالت وجود در تبیین دلالتهای فرهنگی- اجتماعی روایات. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 1394; 2(1): 127-145.