گونه‌شناسی خط‌مشی‌های صنایع فرهنگی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پردیس فارابی دانشگاه تهران

2 دانشگاه امام صادق(علیه السلام)

3 گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ مدرس دانشگاه علامه

چکیده

عدم نگاه کارشناسی و علمی در خط‌مشی‌گذاری اقتصاد فرهنگ و صنایع فرهنگی کشور موجب شده در این عرصه شاهد بازدهی و خروجی معتنابهی نبوده و همچنین فعالین این حوزه در فعالیت خود با موانع مختلفی روبرو باشند. صنایع فرهنگی که مواردی چون موزه‌، کتابخانه، تئاتر، نشر، نرم‌افزار، پویانمایی، اسباب‌بازی و... را شامل می‌شود، علاوه بر انتقال فرهنگ، پتانسیل قابل توجهی در تولید درآمد و اشتغال دارند. پژوهش حاضر که خط‌مشی‌های صنایع فرهنگی در ایرانِ پس از انقلاب را بررسی و تحلیل نموده، بر اساس نوع هدف، بنیادی و به لحاظ روش، کیفی و دارای رویکردی استقرایی است. داده‌های آن، اسناد و مدارکی است که از «سامانه جامع جستجوی قوانین و مقررات دولت» جستجو و مورد تحلیل مضمون قرار گرفته است. در این تحقیق خط‌مشی‌های صنایع فرهنگی به دو دسته کلی «کلان و چارچوب‌ساز» و «عینی و عملیاتی» تقسیم شده‌اند. 5 خط‌مشی «اصلاح قوانین، تدوین استانداردها و ضوابط»، «تسهیل‌گری»، «سیاست‌گذاری»، «کاهش تصدی دولت»، «نیروی انسانی» جزو خط‌مشی‌های کلان و چارچوب‌ساز و 6 خط‌مشی «ایجاد و مرمت»، «پرداخت‌ها و تسهیلات»، «تبلیغ و ترویج»، «رونق تولید»، «زیرساخت‌ها، امکانات، تجهیزات، زمین» و «معافیت‌ها» جزو خط‌مشی‌های عینی و عملیاتی دسته‌بندی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها