رشد روزافزون تفکرات سرمایهداری، مصرف را به مسئلهای اساسی در جوامع تبدیل کرده است. در این مقاله با مقایسه دو رهیافت غربی و اسلامی، مناسبات هویت و جنسیت در رابطه با مصرف بررسی شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد با ایجاد سکولاریسم در جامعه غربی، شاخصهای فرهنگی متناسب با آن شکل گرفت تا جایی که امروزه، مصرف بهعنوان ابزاری فرهنگی، با پر کردن خلأهای هویتی، عنصری هویتآور تلقی میشود. همچنین آزادی و بیقیدی در مصرف، بسیاری از تفاوتهای حاصل از جنسیت را که درباره مصرف رعایت میشد، از بین برده است، زیرا آنچه مهم است ایجاد مصرفکنندگان بیشتر است، از اینرو هویت و جنسیت کاملاً تحتالشعاع مصرف است. در مقابل در رهیافت اسلامی علاوه بر آنکه اسلام، هویت را از مصرف نمیگیرد، بین مصرف زنان و مردان، تمایزاتی قائل است که مصرفکننده مسلمان ملزم به رعایت آن است، این تمایزات را هم در نوع و میزان مصرف و هم در ارزشهای اخلاقی مربوط مصرف میتوان مشاهده کرد.
مریجی, شمس الله, & موذن سلطان آبادی, معصومه. (1395). بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 3(2), 55-74.
MLA
شمس الله مریجی; معصومه موذن سلطان آبادی. "بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی". دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 3, 2, 1395, 55-74.
HARVARD
مریجی, شمس الله, موذن سلطان آبادی, معصومه. (1395). 'بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی', دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 3(2), pp. 55-74.
VANCOUVER
مریجی, شمس الله, موذن سلطان آبادی, معصومه. بررسی مناسبات هویت و جنسیت با مصرف در دو رهیافت غربی و اسلامی. دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی, 1395; 3(2): 55-74.