دلالت‌های روندهای آینده اینترنت در سیاست‌های تبلیغ دین در فضای مجازی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه تهران

2 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

اینترنت، فضای مجازی و زندگی در عصر ارتباطات و اطلاعات عرصه هایی هستند که آمیخته با تحولات سریع، گسترده، عمیق و انفجاری هستند. در این فضا بدون نگاه به آینده و تحولات آن، اتخاذ راهبرد صحیح امکان پذیر نیست. فضای مجازی با توجه به روند تحولاتی مانند رشد قابلیت هوش مصنوعی، شخصی‌شدن هرچه بیشتر محتوا، رشد کلان داده‌ها، ظهور چت‌بات‌‌ها (نرم‌افزارهای تحت پیام-رسان‌ها)، اهمیت روزافزون تجربه کاربری، دغدغه اثرگذار حفظ حریم خصوصی و حفظ امنیت ملی کشورها، آینده‌ای متفاوت را در پیش دارد. اینترنت اشیاء در آینده ماهیتی متفاوت از اینترنت را به نمایش می‌گذارد و به همراه فناوری‌های واقعیت افزوده، زندگی واقعی را به زندگی مجازی پیوند زده و آن‌ها را در هم می‌آمیزد. همه این تحولات نشانه هایی برای تحولی عظیم در «عصر همگرایی‌ها» است. در این فضا برای تبلیغ دین در فضای مجازی، راهبردِ پیام‌رسانی دینی کفایت نمی کند و اتخاذ راهبرد «ساخت فضای زیست دینی در دنیای دیجیتالی» لازم است.

کلیدواژه‌ها


  1. پاستر، مارک(1377)، عصر دوم‌ رسانه‌ها, ترجمه‌ غلامحسین‌ صالحیار, تهران: مؤسسه ایران.
  2. پایا، علی. و کلانتری نژاد، نقاد(1389)، ارزیابی فلسفی و دلالت‌های سیاستگذارانه تأثیرات چهارمین موج توسعه علمی و فناورانه بر فرهنگ و جامعه: ملاحظاتی از دیدگاه عقلانیت نقاد. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری, (4), 33–52.
  3. پدرام, عبدالرحیم؛ احمدیان, مهدی(1394), آموزه‌ها و آزموده‌های آینده‌پژوهی. تهران: موسسه افق آینده پژوهی راهبردی.
  4. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات(2017, ژانویه 3)، طرح اینترنت اشیا، گرفته شده در, از http://www.webcitation.org/6nF93DnmJ
  5. تولایی, روح الله (1393),. آینده پژوهی، روندهای خدمات فضای مجازی ایران در فرایند تکنولوژیک جهانی شدن با روش دلفی. فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن, مرکز ملی مطالعات جهانی شدن, چهاردهم(17).
  6. دانشنامه آینده پژوهی(1389)، (جج. 1-2, ج. 2). تهران: مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی- موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
  7. دیتور, جیمز(1386), آینده پژوهی به عنوان دانشی کاربردی. در عقیل ملکی فر, ابراهیمی, وحید وحیدی مطلق (مترجمین), نواندیشی برای هزاره نوین: مفاهیم، روش‌ها و ایده‌های آینده پژوهی. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
  8. ساداتی، ‌سید‌نصرالله؛ و کوهی، ‌احمد (1392), بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر استفاده از رسانه‌های سنتی. پژوهش‌های ارتباطی, 76(20), 65–86.
  9. کونگ، لوسی(1389), مدیریت راهبردی در رسانه؛ از نظریه تا اجرا. ترجمه: علی اکبر فرهنگی, عبدالله قراگوزلو, و مهدی خطیب زاده, تهران: دانژه.
  10. وضعیت ایران در جدیدترین رتبه‌بندی اینترنت/جایگاه ۱۰۳ بین ۱۹۱ کشور. (2016, سپتامبر 22). خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. text, . Retrieved نوامبر 12, 2016, از http://www.mehrnews.com/news/3775292/وضعیت-ایران-در-جدیدترین-رتبه-بندی-اینترنت-جایگاه-۱۰۳-بین-۱۹۱
  11. هیلز, مت (۱۳۹۰), فرهنگ مشارکت: تحرک، تعامل و هویت. در فرهنگ‌های دیجیتال: درک رسانه‌های جدید (اول., ص ۲۳۶-۲۷۰), ترجمه م.وحدانی, تهران: ساقی.

 

  1. Anderson, Janna Quitney, & Rainie, Lee (2012), Big Data: Experts say new forms of information analysis will help people be more nimble and adaptive, but worry over humans’ capacity to understand and use these new tools well. the future of the  Internet. Washington, D.C: Pew Research Center’s  Internet & American Life Project.
  2. Bellini, heather, chen, wei, & sugiyama, masaru(2016), Virtual and augmented reality: Understanding the race for the next computing platform (exerpt). profiles in innovation. U.S.A: Goldman Sachs Group, Inc.
  3. Dimaggio, P.Hargittai; E. Newman; W.R.and Robinson ,J.P (2001), Social implications of internet. Annual review sociology, vol. 27, pp. 307-336. New York:Cambridge University Press.
  4. Jenkins, Henry(2004), The Cultural Logic of Media Convergence. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 33–43. doi:10.1177/1367877904040603
  5. Kelly, Kevin(2016), The Inevitable: Understanding the 12 Technological Forces That Will Shape Our Future (1st edition.). New York, New York: Viking.
  6. Livingstone, Sonia(2003), The Changing Nature of Audiences: From the Mass Audience to the Interactive Media User. A Companion to Media Studies (pp. 337–359).
  7. Mega-Trends(2017, May 2), trendone.com. Retrieved July 24, 2017, from https://www.trendone.com/en/trend-universe/mega-trends.html
  8. McQuail, Denis(2010),  McQuail’s Mass Communication Theory. (سعید شاهحسینی, Trans.). SAGE Publications Ltd.
  9. Inayatullah, Sohel(2009), Global Transformations and World Futures - II. EOLSS Publications.
  10. Pariser, Eli(2012), The Filter Bubble: How the New Personalized Web Is Changing What We Read and How We Think (Reprint edition). Penguin Books.
  11. Rainie, Lee, & Anderson, Janna(2014, 31 Des), What will digital life look like in 2025? Highlights from our reports. Pew Research Center. Available at https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/9/2014/12/PI_FutureofPrivacy_1218141.pdf
  12. Simpson, John Andrew, & Weiner, Edmund SC(2003), The Oxford english dictionary (V.2). Clarendon Press Oxford.
  13. TrendOne(2010), Media Evolution. trendone 2010. Germany: TrendOne.
  14. Weissberger, Alan(2014, 24May), Are the Internet of Things (IoT) & Internet of Everything (IoE) the Same Thing? The Viodi View. Retrieved 8 Jan 2017, from http://viodi.com/2014/05/23/are-the-internet-of-things-iot-internet-of-everything-iot-the-same-thing/